גרימת מוות ברשלנות

הוראת סעיף 304 לחוק העונשין קובעת כי הגורם ברשלנות למותו של אדם, דינו מאסר של עד 3 שנים. כאמור לעיל', היסוד הנפשי הנדרש להתקיימות העבירה הינו "רשלנות" – הווי אומר התנהגות שבמהלכה אדם גרם נזק מבלי שהיה מודע לטיב מעשיו, לנסיבות או לתוצאות המזיקות של התנהגותו, כאשר אדם סביר בנסיבות העניין היה פועל אחרת. גרימת מוות ברשלנות יכולה להתקיים כמעט בכל סיטואציה בחיים, אם כי ברוב המקרים מדובר על תאונות דרכים קטלניות, תאונות עבודה, השארת ילדים ברכב או בבריכה ללא השגחה, וכו'.

ככלל, עבירות של גרימת מוות ברשלנות הינן עבירות שבטיפול הפרקליטות, כלומר מי שמטפל בתיקים הללו, כמו גם מגיש את כתבי האישום במקרים המתאימים, זו הפרקליטות. יש לציין שבמקרים מסוימים שבהם הרשלנות זועקת לשמיים, או אז ניתן יהיה להאשים את החשוד בעבירה של המתה בקלות דעת – עבירה שדינה הוא עד 12 שנות מאסר.

בהתאם לאמור, ככל שהנכם חשודים או נאשמים בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, מומלץ ליצור קשר באופן מיידי עם עו"ד פלילי העוסק בתחום. משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל תחומי המשפט הפלילי – זמינות 24/7.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

העונש על גרימת מוות ברשלנות

כאמור לעיל', עבירה של גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה שהעונש הקבוע בצידה לצידה הינו עד 3 שנות מאסר בפועל. בבואו של בית המשפט לגזור את עונשו של מי שהורשע בגרימת מוות ברשלנות, יבחן בית המשפט בין היתר את נסיבות ביצוע העבירה, את מידת הרשלנות של הנאשם, את הליכי השיקום של הנאשם – ככל שעבר איזשהו הליך שיקומי, ועוד. 

יש לציין שמתחם הענישה בעבירות של גרם מוות ברשלנות, אינו קבוע ומשתנה ממקרה למקרה. כך למשל, העונש למנהל עבודה שנהג ברשלנות ושכתוצאה מכך מצא אחד העובדים את מותו, יהיה שונה מהעונש של הורים ששכחו את תינוקם ברכב ושכתוצאה מכך נפטר התינוק. דוגמה נוספת: העונש של מורה שלא עמד בחובת הזהירות שהייתה מוטלת עליו ושכתוצאה מכך מצא תלמיד את מותו, יהיה שונה מהעונש של מנהל קאנטרי שהפעיל בריכה מבלי שהיה נוכח מציל מוסמך עם תעודות בתוקף כנדרש בחוק.

עניין נוסף שחשוב לציין הוא שלעיתים ישנם מצבים שבהם הרשלנות צועקת לשמיים, וככל שבמצבים אלו מצא אדם את מותו, או אז הנטייה של רשויות התביעה תהיה להגיש כתב אישום בעבירה של המתה בקלות דעת – עבירה שהעונש הקבוע לצידה הנו עד 12 שנות מאסר בפועל. האבחנה המדויקת שבין גרימת מוות ברשלנות לבין המתה בקלות דעת הינה מורכבת ומעבר להיקפו של מאמר זה, ולכן, ככל שהנכם חשודים ו/או נאשמים בביצוע עבירת המתה כלשהי, יש ליצור קשר באופן מיידי עם עורך דין פלילי מנוסה, שילמד את חומר הראיות, שיכין קו הגנה, שישמור על זכויותיכם, ושלעיתים במקרים המתאימים, אף יביא לסגירת תיק החקירה ו/או ביטול כתב האישום.

עורך דין גרימת מוות ברשלנות

כמתואר לעיל', עבירה של גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה חמורה הנושאת בחובה ענישה כבדה, ולכן, ישנה חשיבות רבה לקבל ייעוץ וייצוג משפט מקצועי מאת עורך דין גרימת מוות ברשלנות, שזהו תחום התמחותו. פעמים רבות, ייעוץ משפטי מקצועי בשלבים הראשונים עשוי להפוך את הקערה על פיה, ולהוביל לסגירת תיק החקירה.  

חשודים או נאשמים בביצוע עבירה של גרימת מוות ברשלנות? משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות ובכל שלבי ההליך הפלילי . המשרד זמין ללקוחותיו 24 שעות ביממה, ובכל רחבי הארץ. בין שירותי המשרד תוכלו למצוא גם שירות של "עורך דין פלילי ייעוץ", שבמסגרתו תוכלו לקבל ייעוץ משפטי פלילי ראשוני, ללא התחייבות.