ערר על סגירת תיק חקירה

פעמים רבות מוגשות תלונות למשטרת ישראל, אך זו בוחרת לסגור את התיק מעילה של "נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין" – מה שנקרא בעבר "חוסר עניין לציבור", או מהסיבה שלדעתה אין מדובר בעבירה פלילית. בפעמים אחרות משטרת ישראל מעבירה את התיק לתביעה המשטרתית או לפרקליטות, וזו בוחרת לסגור את התיק מאחת העילות הקבועות בחוק.

למעט במצבים בהם התיק נסגר ב- הסדר מותנה עם הפוגע, קיימת למתלונן זכות ערר על החלטת הסגירה של התיק. ככלל, המתלונן יכול להגיש ערר על החלטת הסגירה, וזאת בתוך 60 יום מהמועד שבו קיבל את ההחלטה על סגירת התיק.

יש לציין שהגשת ערר על סגירת תיק חקירה הינה עבודה משפטית מקצועית, ולמרות שהמתלונן יכול להגיש את הערר בעצמו, מומלץ ביותר להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי | עורך דין נפגעי עבירה מנוסה, שיידע להתמקד בנקודות החשובות, ובכך יעלה את הסיכויים באופן משמעותי לקבלת הערר.

משרד עו"ד פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי, כמו גם מתמחה בהגשת "ערר על סגירת תיק חקירה". התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, ללא התחייבות!

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

ערר על סגירת תיק

כפי שתואר לעיל', פעמים רבות משטרת ישראל, התביעה המשטרתית או הפרקליטות, מחליטים לסגור תיקים פליליים מבלי להעמיד לדין. לעיתים, וכאשר מדובר בתלונה זניחה ו/או קנטרנית שהוגשה למשטרה, ועל כן יש באמת הצדקה לסגור את התיק. עם זאת, ישנם מצבי שבהם מוגשות תלונות בגין עבירות פליליות חמורות שבוצעו כלפי אדם כלשהי, אך מסיבות שונות, המשטרה לא חוקרת את המקרה כפי שצריך, והתוצאה היא שהתיק נסגר מאחת העילות הקבועות בחוק. 

כאשר משטרת ישראל או רשויות התביעה בוחרות לסגור את התיק מבלי לפתוח בחקירה או מבלי להעמיד לדין, או אז קמה למתלונן הזכות להגיש ערר על החלטת הסגירה. הערר אמור להיות מוגש לגורם בכיר יותר מזה שסגר את התיק, לדוגמה: ככל שתיק חקירה נסגר בתחנת משטרת רמלה אז הערר יוגש לפרקליטות מחוז מרכז, ככל שתיק חקירה נסגר בפרקליטות מחוז מרכז אז הערר יוגש לפרקליטות המדינה או ליועץ המשפטי לממשלה, לפי העניין, וכו'. 

ככל שמדובר בהגשת ערר על סגירת תיק אזי ישנה חשיבות רבה להגישו באמצעות עורך דין פלילי | עורך דין נפגעי עבירה המתמחה בין היתר בהגשות עררים. ככלל, פנייה ל- עו"ד פלילי | עו"ד נפגעי עבירה מנוסה ומקצועי שיכין ויגיש את הערר, מעלה באופן משמעותי את סיכויי קבלתו ואת פתיחת תיק החקירה מחדש. 

איך מגישים ערר על סגירת תיק

ככלל, הערר תמיד יוגש באמצעות הגורם שסגר את התיק, לדוגמה: אם התיק נסגר בתחנת משטרת רמלה אז הערר יופנה לפרקליטות מחוז מרכז אך יוגש באמצעות תחנת משטרת רמלה. לעיתים, מתלוננים מחליטים להגיש ערר בחלוף המועד הקבוע בחוק, הווי אומר לאחר יותר מ-60 יום מהמועד שבו קיבלו הודעה על הסגירה של התיק. במצב מעין זה, יש להגיש קודם לכן "בקשה להארכת מועד להגשת ערר" שבה מנמקים את הסיבה לאיחור בהגשת הערר – לאחר מכן, וככל שהבקשה תתקבל, ניתן יהיה להגיש את הערר. 

השלב הראשון בתהליך הוא צילום חומרי החקירה ולימודם לאורך ולרוחב. ללימוד חומרי החקירה יש חשיבות מרבית, שכן על פי רוב, הערר יהיה מבוסס על חומר הראיות שהתקבל בתיק, כמו גם על מחדלי חקירה שנעשו, דהיינו פעולות חקירה שהתבקשו, אך לא בוצעו מסיבה כלשהי. 

כתב הערר אמור להכיל בתוכו את כל הטענות העובדתיות והמשפטיות שיכולות לשכנע את הגורם הרלוונטי להורות על פתיחת התיק מחדש. יש לציין שהכנת ערר והעלאת הטענות המנצחות ובאופן הנכון, זו עבודה משפטית מקצועית ביותר, ולכן מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי | עורך דין נפגעי עבירה שזהו תחום התמחותו.

משרד עורך דין נפגעי עבירה | עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות ובכל שלבי ההליך הפלילי. בין תחומי ההתמחות והשירותים שמציע המשרד, תוכלו למצוא בין היתר שירות של הגשת ערר על סגירת תיק חקירה, כמו גם ליווי מלא של נפגעי עבירה. זמינות 24/7 בכל רחבי הארץ!