חקירת מס הכנסה

בפתח הדברים יצוין, כי עבירות מס הכנסה הינן עבירות פליליות חמורות ביותר, שכן מדובר בגניבה מהמדינה. עבירות המס מחולקות לשני סוגים עיקריים: עבירות טכניות ועבירות מהותיות. בעוד עבירות טכניות הינן עבירות שעל פי רוב נעשו בתום לב, עבירות מהותיות הינן עבירות שנעשו מתוך כוונה להונות את רשויות המס.

כאשר עולה ברשות המיסים חשד כלשהו על אי סדרים כספיים או העלמת מס אצל עוסק כלשהו, או אז רשות המיסים תזמן את אותו עוסק לחקירה, במשרדי רשות המיסים. חקירת מס הכנסה הינה חקירה פלילית לכל דבר ועניין, כאשר כל מילה או תנועה מיותרת של החשוד, עלולה להוביל לפסילת ספרים, להטלת קנסות, ו/או להגשת כתב אישום במקרים המתאימים.

ככל שזומנתם לחקירה במשרדי מס הכנסה, ישנה חשיבות קריטית לקבל ייעוץ וליווי משפטי מאת עורך דין פלילי מיסים מנוסה, שיידע לזהות את הנקודות החזקות שעוזרות לכם, כמו גם ידריך אתכם כיצד יש להתנהג במהלך החקירה. 

משרד עורך דין פלילי מיסים | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים ונאשמים בכל סוגי עבירות המס. זמינות של 24/7 בכל רחבי הארץ. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, ללא התחייבות.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

ביקורת מס הכנסה

ככלל, ביקורת מס הכנסה יכולה להתקיים בשתי צורות עיקריות: ביקורת פתע שנערכת בבית העסק, או ביקורת שנערכת במשרדי רשות המיסים. ככל שמדובר בביקורת פתע במשרדי העסק, יבקש החוקר לראות בו במקום חשבוניות, כספים, יומן לקוחות, תדפיסי בנק, וכו'. כידוע, מטרתן של ביקורות הפתע היא להפתיע את העוסק בזמן אמת, ומבלי שיוכל להיערך מראש לביקורת.

לעיתים, רשות המיסים שולחת לעוסק מסוים זימון לביקורת. במצב דברים זה, העוסק יידרש להגיע למשרדי רשות המיסים בתאריך מסוים, ולהביא יחד איתו את פנקסי החשבוניות, תדפיסי הבנק, יומן לקוחות, וכו'. יש לציין שבמצב דברים זה, העוסק יוכל להיערך לביקורת מבעוד מועד. פעמים רבות, זימון לביקורת במס הכנסה יגיע לעוסק, לאחר הלשנה של לקוח מאוכזב או עסק מתחרה.

בלא מעט מקרים, קורה שבמהלך ביקורת מס הכנסה, העניינים קצת מסתבכים, וכתוצאה מכך, העוסק הופך לחשוד. ככל שזהו המצב, החוקר ברשות המיסים חייב להזהיר את העוסק שהוא חשוד בביצוע עבירות כלשהן, ואו אז, הביקורת תיהפך לחקירה באזהרה. בדומה לחקירה פלילית רגילה, לחשוד יש זכות להתייעץ עם עורך דין, וזאת בטרם יענה על שאלות החוקר. 

ככל שזומנתם לביקורת מס הכנסה, ו/או ככל שהביקורת הפכה לחקירה פלילית, מומלץ ליצור קשר באופן מיידי עם עורך דין פלילי מיסים מנוסה, על מנת שייתן לכם ייעוץ לפני חקירה, כמו גם ילווה וייצג אתכם בהליך מול רשות המיסים.

עורך דין פלילי מיסים

ככל שזומנתם לביקורת או לחקירה ברשות המיסים, ישנה חשיבות רבה לקבל ייצוג וליווי משפטי מקצועי מאת עורך דין פלילי מיסים. עורך דין פלילי מיסים הינו עורך דין פלילי המתמחה בתחום עבירות המס. על פי רוב, חקירה או ביקורת ברשות המיסים הינה אירוע מלחיץ הטומן בחובו סיכונים רבים באשר לגורלו של העוסק. התערבות מצדו של עורך דין פלילי כבר בשלבים הראשונים של הביקורת או החקירה, עשויה למזער נזקים, ולעיתים אף להוביל לסגירת התיק/הבירור. 

כמתואר לעיל', ישנם מקרים שבהם עוסקים יקבלו זימון מראש לביקורת או לחקירה ברשות המיסים. ככל שזהו המצב, מומלץ לנצל את הזמן ולפנות ללא דיחוי ל- עורך דין פלילי מיסים – זאת על מנת לקבל הכוונה וייעוץ משפטי מקצועי, מבעוד מועד. פעמים רבות, ייעוץ משפטי מקצועי עושה את ההבדל בין סגירת התיק ללא כלום (או עם סנקציה קטנה) לבין הגשת כתב אישום חמור בעבירות מס.

ייעוץ לפני ביקורת מס הכנסה

ככל שקיבלתם זימון מבעוד מועד, לביקורת במשרדי מס הכנסה, מומלץ לעבור מראש על כל החשבוניות/הקבלות ולוודא שאין פערים בינן לבין התקבולים בבנק. בנוסף, יש לוודא שהספרים ערוכים כחוק. בהנחה שהנכם מיוצגים על ידי רואה חשבון, יש לעדכן אותו על הביקורת הצפויה, ולבקש ממנו לעבור על כל החומרים שלכם ביסודיות. במקביל, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין פלילי מיסים, וזאת על מנת לקבל ייעוץ וליווי משפטי בהליך הנידון.

כמתואר לעיל', פעמים רבות הזימון לביקורת מגיע לאחר הלשנה כזו או אחרת. יש לזכור שרשויות המס ניזונות לא מעט מהלשנות של לקוחות, עסקים מתחרים, עובדים לשעבר, וכו'. ככל שהביקורת המשיכה לכדי חקירה פלילית, או אז יש לפנות באופן מיידי ל- עורך דין פלילי העוסק בתחום, על מנת שזה יספק לכם ייעוץ לפני חקירה, כמו גם יכוון וידריך אתכם איך להתנהג בחקירה פלילית, כפי שיתואר בהמשך.

ייעוץ לפני חקירת מס הכנסה

ככל שמדובר בחקירת מס הכנסה, על החוקר להסביר לעוסק את החשדות הספציפיים נגדו. לא פעם, החוקר יציג בפני החשוד מסמכים רלוונטים התומכים בחשדות, ויבקש את תגובתו. חקירת מס הכנסה הינה אירוע מטלטל ולא נעים בלשון המעטה. תפקידו של החוקר הוא להוציא מכם הודאה בביצוע עבירות מס – זאת בפרט במצבים שבהם החוקר משוכנע שביצעתם את העבירות. יש לזכור שבטרם תתחיל החקירה, על החוקר להזהיר אתכם שכל מילה שלכם עלולה לשמש כנגדכם, כמו גם על החוקר להדגיש בפניכם, שיש לכם את הזכות להתייעץ עם עורך דין, בטרם תתחיל החקירה. 

כפי שהוזכר קודם לכן, לעיתים הביקורת מתהפכת בו במקום לחקירה באזהרה, ולכן, ככל שזומנתם לביקורת במס הכנסה, מומלץ שיהיה לכם עורך דין פלילי זמין בקרבת מקום, שיוכל להגיע במהירות על מנת לספק לכם ייעוץ לפני חקירה, במידת הצורך.

חקירת מס הכנסה הינה חקירה פלילית לכל דבר ועניין. עבור רוב ככל האנשים, מדובר באירוע מלחיץ ומטלטל. לא פעם, החוקרים משתמשים בתרגילי חקירה כאלו ואחרים, כחלק משיטות העבודה שלהם. להרחבה בנושא, כמו גם לקבלת מידע לגבי איך צריך להתנהג בחקירה, ראו ערך: "כללי התנהגות בחקירה פלילית".  

זומנתם לביקורת מס הכנסה? זומנתם לחקירה ברשות המיסים? חשודים או נאשמים בביצוע עבירות מס? משרד עורך דין פלילי | עורך דין פלילי מיסים | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג עוסקים בביקורות מס הכנסה, כמו גם מלווה ומייצג חשודים ונאשמים בביצוע עבירות מס | עבירות מע"מ. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות. זמינות 24/7 בכל רחבי הארץ.