ביטול כתב אישום

ביטול כתב אישום או בלשון אחר מחיקת כתב אישום, יכול להיעשות בשני מצבים עיקריים: המצב הראשון הינו כאשר מגיעים להסכמה עם התביעה לפיה ימחק כתב האישום, והמצב השני הינו כאשר בית המשפט סבור שיש לבטל את כתב האישום.

כתב אישום שבוטל לפני דיון ההקראה, יכול שיוגש מחדש על ידי התביעה. עם זאת, כתב אישום שבוטל לאחר דיון ההקראה, יוביל לזיכוי. לעיתים, התביעה מגיעה להסכמה  עם ההגנה, לפיה כתב האישום יבוטל בהסכמה. במצב מעיין  זה, ביטול כתב האישום לא יוביל לזיכוי, ואולם על מנת להגישו מחדש, יידרש אישור של היועץ המשפטי לממשלה.

ככלל, התביעה אינה חוזרת בה מכתבי אישום מיוזמתה, אלא כתוצאה מקבלת טענות משפטיות מהותיות של הסניגור. לכן, ככל שהסתבכתם בפליליים והוגש נגדכם כתב אישום, מומלץ להתייעץ בדחיפות עם עורך דין פלילי מנוסה שידע לזהות ולהתמקד בנקודות החשובות שעוזרות לכם ובכך יגדיל את הסיכוי לביטול כתב האישום.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן מלווה ומייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי – זמינות 24/7 בכל רחבי הארץ! 

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

איך מבטלים כתב אישום

סעיף 149 לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב) מונה רשימה של טענות מקדמיות, שקבלה של אחת מהן תביא לביטול או תיקון של כתב האישום, להלן: 

  1. חוסר סמכות מקומית;  
  2. חוסר סמכות עניינית;
  3. פגם או פסול בכתב האישום;
  4. העובדות המתוארות בכתב האישום אינן מהוות עבירה;
  5. זיכוי קודם או הרשעה קודמת בשל המעשה נושא כתב האישום;
  6. משפט פלילי אחר תלוי ועומד נגד הנאשם בשל המעשה נושא כתב האישום;
  7. חסינות;
  8. התיישנות;
  9. חנינה;
  10. הגשת כתב האישום או ניהול ההליך הפלילי; עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית; 

החשיבות של ביטול כתב אישום

בעולם המשפט הפלילי, כתב אישום הוא עניין חמור. זוהי האשמה רשמית שמישהו ביצע פשע, ויכולות להיות לה השלכות מרחיקות לכת על הנאשם. ישנם מקרים בהם יש צורך בביטול כתב אישום, והבנת חשיבותו של תהליך זה הינה חיונית ביותר.  כתב אישום הוא מסמך משפטי המאשים רשמית אדם בעבירה פלילית. הוא מופק בדרך כלל על ידי חטיבת התביעות של משטרת ישראל או הפרקליטות ומתאר את ההאשמות הספציפיות נגד הנאשם. הוא משמש בסיס למשפט פלילי, שבו על הנאשם להתגונן מפני ההאשמות.

לביטול כתב אישום יש משקל משמעותי במערכת המשפט הפלילי. זה יכול להיות רגע מרכזי עבור הנאשם, שכן יש לו פוטנציאל לשנות את גורלו. בביטול כתב אישום נמחקים האישומים נגד הנאשם. ביטול כתב אישום הוא הליך משפטי המצריך מומחיות של עורך דין פלילי. לסנגור תפקיד מכריע בזיהוי עילות לביטול כתב האישום והצגת תיק מכריע לבית המשפט או לרשויות התביעה, כדי לתמוך בביטול. במקרים מסוימים ניתן להגיע לביטול כתב אישום באמצעות הסכמה. זה קורה כאשר גם התביעה וגם ההגנה מסכימות שיש לבטל את כתב האישום.

ביטול כתב אישום הוא תהליך קריטי שיכול להיות לו השלכות משמעותיות עבור הנאשם. הבנת החשיבות של ביטול כתב אישום והצעדים הכרוכים בכך היא חיונית עבור אנשים המעורבים בתיקים פליליים בישראל. בעזרת עורך דין פלילי מיומן ניתן להעלות את הסיכויים לביטול כתב אישום, במקרים המתאימים. ביטול כתב אישום מאפשר לנאשם לנקות את שמו ולהימנע מההשלכות הפוטנציאליות של הרשעה פלילית.  

עורך דין ביטול כתב אישום

על מנת להוביל למצב שבו יבוטל כתב האישום, חיוני לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם עורך דין פלילי בעל ידע וניסיון. עו"ד פלילי מנוסה יבדוק ביסודיות את הראיות ויזהה כל עילה משפטית אפשרית לביטול. זה כולל טעויות פרוצדורליות, חוסר  ראיות או הפרות חוקתיות ככל שאלו התרחשו. דרך יעילה אחת לביטול כתב אישום היא באמצעות הסכמה. במקרים מסוימים, התביעה עשויה להסכים לביטול כתב האישום, במיוחד אם יצוצו ראיות חדשות שמחלישות את עניינם.

לסיכום, קבלת כתב אישום אינו דבר פעוט, ויש להתייחס אליו במלוא הרצינות. ככל שהוגש נגדכם כתב אישום וככל שאתם סבורים שלא היה מקום להגיש נגדכם את כתב האישום, יש לפנות באופן מידי לעורך דין פלילי מנוסה, שיפעל בכל האפיקים האפשריים על מנת לבטל את כתב האישום. 

הסתבכתם בפליליים? מחפשים עורך דין פלילי דחוף? צריכים ייעוץ לפני חקירת משטרה? מחפשים עורך דין פלילי מומלץ? משרד עו"ד פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, ללא שום התחייבות – זמינות 24/7.