איך להתנהג בחקירת משטרה

חקירה פלילית ידועה גם בשם חקירה באזהרה. כאשר אדם מוזמן לחקירה פלילית, אזי זה אומר שהוא חשוד בביצוע של עבירה מסוימת. לעיתים, אותו אדם מוזמן למשטרה רק כדי למסור עדות בקשר לאירוע מסוים, אך תוך כדי מסירת העדות וכתוצאה ממה שמסר לחוקרים, הוא הופך מעד לחשוד.  חקירה פלילית הינה אירוע מלחיץ, ובפרט לאור העובדה שכמעט תמיד היא נופלת על החשוד ביום רעם בהיר ומבלי שיהיה מוכן אליה. רבים מהאנשים שואלים את עצמם מהי חקירה באזהרה? איך להתנהג בחקירת משטרה? איך להתנהג בחקירה פלילית? איך לעבור חקירה פלילית בהצלחה? וכו'. ככל שאתם עומדים לפני חקירה פלילית, ועל מנת לערוך קצת סדר בדברים, ריכזתי עבורכם מספר כללים חשובים, להלן:

1. כשמתקשרים לזמן אתכם לתחנת המשטרה, תנסו לדלות כמה שיותר פרטים בטלפון, בקשר לסיבה שבגינה אתם מוזמנים. ככל שתדעו יותר פרטים, כך גם תהיו פחות לחוצים ויותר מוכנים לקראת החקירה. עם זאת, ברוב המקרים לא ימסרו לכם בטלפון את סיבת הזימון ויאמרו לכם שהמידע יימסר לכם כשתגיעו לתחנה.

2. לאחר שהגעתם לתחנת המשטרה, וככל שהתברר לכם שאתם חשודים בביצוע עבירה כלשהי, הכלל הראשון והחשוב ביותר לפני שפותחים את הפה, הוא לשאול את החוקר במה אתם חשודים בדיוק? אין להסתפק בתשובה כללית של החוקר, ויש לבקש ממנו פרטים מדויקים ככל האפשר לגבי החשד, לדוגמה, באיזה יום בוצעה העבירה? באיזו שעה? באיזה אופן? וכו'.

3. לאחר שקיבלתם מהחוקר פרטים מדויקים על החשדות ולפני שאתם מתחילים את החקירה, יש להיוועץ באופן מיידי עם עורך דין פלילי – זו זכותכם. כמובן שעדיף להגיע לתחנת המשטרה עם עו"ד פלילי, אך אם לא עשיתם זאת, זהו הזמן לבקש מעורך הדין להגיע לתחנה, או לחילופין לקבל ממנו ייעוץ לפני חקירה בטלפון. לייעוץ משפטי מקצועי בשלב זה יש חשיבות מכרעת, מכיוון שברוב המקרים, הגרסה הראשונה שתמסרו במשטרה היא זו שתקבע את גורל התיק.

4. יש לזכור שהחוקר בתחנת המשטרה אינו חבר שלכם. תפקידו של החוקר הוא לאסוף ראיות ולחלץ מכם הודאה, ככל שנראה לו שביצעתם את העבירה. אחת משיטות החקירה הנפוצות היא לגלות אמפתיה ולהתיידד עם החשוד, על מנת שזה יהיה פתוח וישפוך את ליבו.

5. שימו לב שאין דבר כזה שנקרא "שיחות מחוץ לפרוטוקול". כל מילה וכל תנועה שלכם היא ראיה, בין אם היא נאמרה בחדר החקירות, בפינת העישון או בשיחת חולין עם החוקר בפרוזדור.

6. חוקרים אוהבים לפזר הבטחות באוויר כדי לחלץ הודאות מחשודים. שימו לב שלחוקר אין שום סמכות לקבוע שאם תודו אז יגנזו את התיק או שהענישה בתיק תהיה קלה יותר וכו', ולכן, אין להאמין לשום הבטחה של החוקר. מי שיחליט לבסוף על גורל התיק זו התביעה המשטרתית או הפרקליטות.

7. דעו כי לחוקר מותר לשקר לכם חופשי כל עוד הדבר נעשה בעל פה, לדוגמה, החוקר יכול לומר לכם שמישהו אחר העיד והפיל אתכם, שיש לו ראיות בלי סוף נגדכם וכו', וזאת למרות שאין לו כלום. לעומת זאת, אסור לחוקר להציג מסמכים שקריים, כדוגמת בדיקת DNA שקרית או מסמך אחר. כלומר, שקרים מצד החוקר מותרים כל עוד הם בעל פה בלבד.

8. זיכרו שהמתקנים בתחנת המשטרה מרושתים במצלמות ובמכשירי הקלטה, ולכן, אל תדברו עם אף אחד על המקרה, לא על הספסל בזמן ההמתנה, לא בפינת העישון, ולא בשום מקום אחר. בנוסף, קחו בחשבון שהאיש החביב שלצדכם יכול להיות מדובב משטרתי.

9. חשוב שתמסרו לחוקר תשובות מדויקות. יש להימנע מלמסור תשובות שיכולות להשתמע לשתי פנים ושניתן יהיה להוציא אותן מהקשרן. במהלך החקירה, החוקר ירשום את כל מה שתאמרו, ולכן יש לדבר אל החוקר בקצב הכתבה ולוודא שמה שאתם מוסרים אכן נירשם.

10. לעניין זכות השתיקה – לחשודים אמנם קיימת זכות שתיקה מוחלטת אולם יש לזכור שזכות זו עלולה גם לפגוע בכם. ככלל, הגרסה הראשונה שתמסרו, היא זו שתקבל את המשקל המרבי. על פי רוב, כל גרסה עתידית שלכם שלא הועלתה בהתחלה, תיחשב לגרסה "כבושה" ומשקלה יהיה נמוך ביותר אם בכלל, לכן, ככל שיש לכם גרסה שעשויה להעיד על חפותכם, יש להעלותה בהתחלה.
בנוסף, יש לזכור כי שתיקה במהלך החקירה עשויה לחזק את חומר הראיות נגדכם – סעיף 28 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים). לאור האמור, מומלץ להשתמש בזכות השתיקה רק במקום שבו התשובה שלכם עלולה לסבך אתכם עוד יותר. במצב שכזה, אל תענו על השאלה, תוך שאתם אומרים לחוקר שאתם מעוניינים להתייעץ שוב עם עורך הדין שלכם, בטרם תמשיכו בחקירה.

11. לעיתים, החוקר יציע לכם לערוך בדיקת פוליגרף. במצב שכזה, וגם אם אתם חוששים מתוצאות הבדיקה, מומלץ להסכים לבקשת החוקר אך להדגיש שלמרות שאתם מסכימים ורוצים את הפוליגרף על מנת להוכיח את חפותכם, עדיין עליכם להתייעץ עם עורך הדין שלכם. אם לבסוף החלטתם לא לבצע את הבדיקה, אז רצוי שזה יהיה כתוצאה מסירוב של עורך הדין שלכם שלא מאמין בפוליגרף, ולא כתוצאה מסירוב שלכם. 

12. לעולם, אבל לעולם אל תודו במשהו שלא עשיתם. לעיתים, חשודים חפים מפשע מודים במשטרה במעשים שלא ביצעו, וזאת בעקבות לחץ והבטחות סרק של החוקר. שימו לב שבהמשך יהיה מאוד קשה לפסול את הודאת השווא שנמסרה, אם בכלל.

13. לאחר שהסתיימה החקירה, יש לקרוא בעיון רב את ההודעה שמסרתם. ככל שיש אי דיוקים או חוסרים, יש להפנות את תשומת לב החוקר לכך ולבקש ממנו לתקן ו/או להשלים את החסר. הכלל הוא שכל מה שלא נרשם בהודעה, כאילו לא קיים ולא נאמר. אם החוקר מסרב לתקן את ההודעה, אז אל תחתמו עליה ותבקשו מהחוקר לציין את הסיבה שבגינה לא חתמתם.

14. הכלל האחרון והחשוב מכל – שמרו על עצמכם ואל תסתבכו.

כללי התנהגות בחקירה פלילית

כפי שניתן לראות, חקירה במשטרה אינה דבר סימפטי. כל מילה וכל תנועה עשויה להעלות או להוריד את החשדות נגדכם. לפיכך, ככל שזומנתם לחקירה פלילית, ישנה חשיבות רבה לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין פלילי העוסק בתחום, וכמה שמהר יותר טוב יותר. ככלל, התערבות מוקדמת של עורך דין פלילי וקבלת ייעוץ לפני חקירה, עשויים להפוך את הקערה על פיה, ולהוביל במקרים המתאימים לסגירת תיק החקירה כבר בשלבים הראשונים. 

 

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר


זומנת לחקירה פלילית? משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן מספק שירותי ייעוץ לפני חקירה, כמו גם מלווה ומייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי – זמינות 24/7 בכל רחבי הארץ.