עבירות האזנת סתר
האזנת סתר
האזנת סתר הינה עבירה חמורה המפרה את זכויות הפרטיות, ועלולה להוביל לתוצאות משפטיות חמורות. חוק האזנת סתר, תשל"ט-1979 קובע עונש של עד 5 שנות מאסר למי שהורשע בביצוע עבירה של האזנת סתר.
עבירות של האזנת סתר יכולות להתקיים במספר אופנים, החל מהאזנה לשיחת טלפון של צדדים אחרים, ועד להאזנה תוך שימוש באמצעי ריגול מתוחכמים. בבואו של בית המשפט לגזור את עונשו של מי שהורשע בביצוע עבירה של האזנת סתר, ישקול בית המשפט בין היתר את נסיבות ביצוע העבירה, את הנזק שנגרם כתוצאה מביצוע העבירה, את עברו הפלילי של הנאשם, ועוד.
ככל שהנכם חשודים או נאשמים בביצוע עבירות של האזנת סתר, מומלץ ליצור קשר באופן מידי עם עורך דין פלילי שזהו תחום התמחותו. התערבות מוקדמת מצדו של עורך דין פלילי, כמו גם קבלת ייעוץ לפני חקירה מעורך דין מנוסה, עשויים לשנות את התמונה כולה, ולהוביל לסגירת תיק החקירה ו/או ביטול כתב האישום, במקרים המתאימים.
משרד עו"ד פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל תחומי המשפט הפלילי – זמינות 24/7.
מהי האזנת סתר
בקצרה, האזנת סתר הינה פעולה של ציתות באמצעות מכשיר, לאדם כלשהו ללא ידיעתו והסכמתו, ויודגש, הקלטת שיחה כאשר האדם המקליט הינו צד בשיחה, אינה האזנת סתר. בנוסף, הקלטה ו/או האזנה לשיחה של אחרים המתקיימת במרחב הציבורי, אינה נחשבת להאזנת סתר.
בעידן הדיגיטלי של היום, האזנות סתר הפכו למשוכללות ונפוצות ביותר. עם התקדמות הטכנולוגיה, הפך קל יותר לאנשים לעסוק בפעילויות מעקב לא חוקיות, וזה נעשה החל מפריצה למכשירים וכלה ביירוט אותות Wi-Fi. בעוד שהטכנולוגיה כיום מאפשרת פעילויות של האזנות סתר לא חוקיות, היא גם ממלאת תפקיד מכריע במאמצי אכיפת החוק להילחם בפשעים אלו. שיטות הצפנה מתקדמות, ערוצי תקשורת מאובטחים ומערכות ניטור מתוחכמות פותחו כדי להגן מפני מעקב לא מורשה. חברות טכנולוגיה ורשויות אכיפת החוק פועלות יחד כדי ליצור אמצעי הגנה ולחזק אמצעי אבטחת סייבר כדי למנוע האזנות סתר ולהגן על פרטיות הפרט.
אחת הדרכים העיקריות למניעת האזנות סתר היא על ידי יישום אמצעי אבטחה חזקים להגנה מפני גישה לא מורשית למכשירים אלקטרוניים ולרשתות. זה כולל שימוש בסיסמאות חזקות, עדכון שוטף של תוכנות | יישומים, והיזהרות מהודעות דוא"ל או קישורים חשודים שעלולים להכיל תוכנות זדוניות.
טכנולוגיות הצפנה הן גם חיוניות בהגנה על תקשורת אלקטרונית מהאזנות סתר. הצפנה ממירה נתונים לפורמט בלתי קריא, מה שמקשה על אנשים לא מורשים ליירט ולהבין את המידע. על ידי שימוש בהצפנה מקצה לקצה בפלטפורמות העברת הודעות, אנשים יכולים להבטיח שהשיחות שלהם יישארו פרטיות ומאובטחות.
עבירות האזנת סתר
עבירות של האזנת סתר הינם חמורות ביותר, ורשויות האכיפה מתייחסות אליהן ביד קשה – זאת בפרט בשל הנזק החמור שנגרם לקורבנות העבירה. בדרך כלל, קורבנות של עבירות האזנת סתר סובלים מהשפעות פסיכולוגיות קשות. הידיעה שהשיחות הפרטיות שלהם נמצאות במעקב עלולה להוביל לתחושות של פרנויה, חוסר אמון וחרדה. זה יכול גם להשפיע על מערכות יחסים אישיות, לגרום ללחץ ולהתמוטטות אמון.
ישנם סוגים שונים של מכשירים שבאמצעותם ניתן לבצע האזנות סתר. האזנת סתר יכולה להתבצע באמצעות מכשיר ציתות פשוט או באמצעות טכנולוגיות מורכבות. בעידן הטכנולוגי של היום, האזנת סתר התפתחה מעבר לשיטות המסורתיות וכיום היא כוללת צורות שונות של תקשורת אלקטרונית. עם השימוש הנרחב בסמארטפונים, מדיה חברתית ופלטפורמות דיגיטליות אחרות, אנשים חשופים יותר ויותר למעקב לא מורשה.
חוק האזנת סתר מחריג מצבים מסוימים שבהם ניתן יהיה להאזין באמצעות מכשירי/ים, מבלי שהדבר יחשב לעבירה של האזנת סתר. כך למשל, החוק בישראל קובע שגופים מסוימים דוגמת משטרת ישראל, כמו גם רשויות ביטחון שונות, רשאים לבצע האזנת סתר על מנת למנוע ביצוע של עבירות פליליות ו/או לשם שמירה על ביטחון המדינה, כפי שיתואר בהמשך.
חוק האזנת סתר
חוק האזנת סתר, תשל"ט-1979 קובע את הגדרות עבירת "האזנת סתר", כמו גם קובע את המצבים החריגים שבהם ניתן יהיה לבצע האזנות סתר. להלן עיקר הסעיפים:
האזנת סתר שלא כדין ושימוש שלא כדין בהאזנה:
2. (א) המאזין האזנת סתר שלא על פי היתר כדין, דינו – מאסר חמש שנים.
(ב) המשתמש ביודעין וללא סמכות כדין בידיעה או בתכנה של שיחה שהושגו על ידי האזנת סתר, בין שנעשתה כדין ובין שנעשתה שלא כדין, או מגלה ידיעה או תוכן שיחה כאמור ביודעין לאדם שאינו מוסמך לקבלה, דינו – מאסר חמש שנים.
2א. (א) הורשע חוקר פרטי לפי חוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, התשל"ב-1972 (להלן – חוק החוקרים), בעבירה לפי סעיף 2, רשאי בית-המשפט, בנוסף לכל עונש שיטיל, לשלול ממנו את רישיונו לעסוק כחוקר פרטי ולפסלו מקבלת רישיון חדש לתקופה קצובה שלא תעלה על שבע שנים מיום שיקבע.
(ב) מי שנשלל רישיונו כאמור, לא יהיה רשאי לקיים משרד חקירות פרטיות בתוך תקופת הפסילה; הודעה על החלטת בית המשפט לפי סעיף זה תימסר לוועדת הרישוי לפי חוק החוקרים.
שימוש כדין בהאזנת סתר שלא כדין:
2ב. (א) קצין משטרה בדרגת סגן ניצב ומעלה שהוסמך לכך, רשאי להקשיב לדברים שנתקבלו בהאזנת סתר שלא כדין או לעיין בהם, ורשאי הוא גם להסמיך, לעניין מסוים, תובע או ממונה על חקירה לעשות שימוש בדברים שנתקבלו כאמור, הכול למטרת אכיפתו של חוק זה ובמידה שאינה עולה על הנדרש.
(ב) היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה או הפרקליט הצבאי הראשי בעניין שבתחום סמכותו, רשאים להקשיב לדברים שנתקבלו בהאזנת סתר שנעשתה שלא כדין או לעיין בהם, ולעשות בהם שימוש, הכול לאחת ממטרות, אלה –
(1) מניעה או חקירה של פשע חמור;
(2) מניעה או חקירה של כל פשע, מטעמים מיוחדים של חומרת העניין.
(ג) היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה או הפרקליט הצבאי הראשי בעניין שבתחום סמכותו, רשאים, אם ראו שעניין הציבור מחייב זאת, להסמיך לעניין מסוים, תובע או ממונה על חקירה להקשיב לדברים כאמור בסעיף קטן (ב), ולעשות בהם שימוש, והכל לאחת המטרות המפורטות באותו סעיף קטן.
(ד) סעיפים קטנים (ב) ו-(ג) לא יחולו על האזנת סתר שנעשתה שלא כדין על-ידי מי שרשאי לקבל היתר להאזנת סתר, אלא אם כן האזנת הסתר נעשתה בטעות בתום לב, תוך שימוש מדומה בהרשאה חוקית.
(ה) לעניין סעיף זה, הסמכות להקשיב – משמעה גם הסמכות להורות על תמלול השיחה או הסמכות לעיין בתמליל.
4. (א) שר רשאי, אם נתבקש לכך בכתב מאת ראש רשות בטחון ואם שוכנע לאחר ששקל גם את מידת הפגיעה בפרטיות כי הדבר דרוש מטעמי בטחון המדינה, להתיר בכתב האזנת סתר.
(ב) בהיתר לפי סעיף זה יתוארו זהות האדם אשר האזנה לשיחותיו הותרה, או זהות הקו או המיתקן, המשמשים או המיועדים לשמש לקליטה, להעברה או לשידור של בזק, ואשר האזנה אליהם הותרה, ומקום השיחות או סוגן, הכול אם הם ידועים מראש; כן יפורטו דרכי ההאזנה שהותרו.
(ג) בהיתר תפורש תקופת תקפו; התקופה לא תעלה על שלושה חדשים מיום נתינת ההיתר; ההיתר ניתן לחידוש מפעם לפעם.
(ד) היה ההיתר מאת שר הביטחון – יודיע שר הביטחון מיד לראש הממשלה על מתן ההיתר או על חידושו; שר יודיע ליועץ המשפטי לממשלה אחת לשלושה חדשים על היתרים שניתנו לפי פרק זה.
(ה) שר ידווח, מדי שנה, לוועדה משותפת של ועדת החוקה חוק ומשפט ושל ועדת החוץ והביטחון של הכנסת (להלן – הועדה המשותפת), על מספר ההיתרים שניתנו לפי פרק זה; הועדה המשותפת תדון בנושא בדלתיים סגורות.
4א. (א) לצורך איתור או מניעה של דליפת מידע ביטחוני העלולה לגרום נזק חמור לביטחון המדינה, רשאי שר, אם נתבקש לכך בכתב מאת ראש רשות ביטחון, להתיר האזנה לשיחות של עובד מערכת הביטחון, המתנהלות באמצעות מיתקן המשמש או המיועד לשמש לקליטה, להעברה או לשידור של בזק, כגון ציוד קצה או מחשב, שניתן לו על ידי מעסיקו.
(א1) לא יינתן היתר לפי סעיף זה אלא לעובד מערכת הביטחון שמועסק בתפקיד מסווג ונחשף או עשוי להיחשף למידע ביטחוני רגיש במסגרת העסקתו, ולאחר שנמסרה לו הודעה כאמור בסעיף קטן (ב1).
(א2) היתר לפי סעיף זה יינתן להאזנה שמידת פגיעתה בפרטיותו של עובד מערכת הביטחון תהיה קטנה ככל הניתן, ולאחר שנשקלו אמצעים אחרים שפגיעתם בפרטיות העובד פחותה.
(ב) היתר השר לפי סעיף זה יהיה בכתב ויינתן לתקופה שלא תעלה על 15 ימים, על פי כללים שיקבע שר הביטחון בהתייעצות עם שר המשפטים, לרבות כללים בדבר הסיווג הביטחוני של עובד כאמור בסעיף קטן (ד); השר רשאי לחדש את ההיתר מעת לעת, ואולם חידוש לתקופה העולה על 30 ימים יהיה טעון את אישור היועץ המשפטי לממשלה; בהיתר יתוארו זהות האנשים, הקווים, התדרים או המיתקנים אשר ההאזנה להם הותרה.
(ב1) הודעה בכתב בדבר הסמכות להאזין לשיחה המתנהלת באמצעות מיתקן כאמור בסעיף קטן (א) תימסר לעובד מערכת הביטחון שהוראות סעיף זה חלות עליו עם תחילת העסקתו בתפקיד המסווג, והוא יאשר, לאחר מסירת ההודעה, כי הוא מודע לסמכות האמורה; הודעה לפי סעיף קטן זה תימסר לעובד אחת לשנה כל עוד הוא מועסק בתפקיד המסווג.
(ג) הכללים האמורים בסעיף קטן (ב) לא יפורסמו ברשומות או בדרך אחרת והם יוצגו רק בפני הועדה המשותפת.
(ד) לעניין סעיף זה, "עובד מערכת הביטחון" – נושא משרה או ממלא תפקיד שסווג סיווג ביטחוני בגוף שעל-פי החלטת הממשלה אבטחתו מונחית על-ידי שירות הביטחון הכללי, וכן בגוף הקשור בחוזה עם גוף כאמור ואבטחתו מונחית, במישרין או בעקיפין, על-ידי שירות הביטחון הכללי.
5. (א) שוכנע ראש רשות בטחון כי בטחון המדינה מחייב האזנת סתר שאיננה סובלת דיחוי וכי אין סיפק לקבל בעוד מועד היתר לפי סעיפים 4, 4א או 9א(א)(1), רשאי הוא להתיר בכתב את ההאזנה; ההיתר יכלול פרטים כאמור בסעיף 4(ב) או 4א(ב), לפי העניין ומשך תקפו לא יעלה על ארבעים ושמונה שעות.
(ב) נתן ראש רשות בטחון היתר לפי סעיף זה, למעט היתר להאזנה לשיחה חסויה, יודיע על כך מיד בכתב לשר והשר רשאי לבטל את ההיתר.
(ג) ניתן לפי סעיף זה היתר להאזנה לשיחה חסויה, יודיע ראש רשות ביטחון על כך מיד בכתב ליועץ המשפטי לממשלה, והיועץ המשפטי לממשלה יהיה רשאי לבטל את ההיתר.
6. (א) נשיא בית משפט מחוזי או סגן הנשיא שהסמיכו הנשיא לעניין זה, רשאי, לפי בקשת קצין משטרה מוסמך, להתיר בצו האזנת סתר אם שוכנע, לאחר ששקל את מידת הפגיעה בפרטיות, שהדבר דרוש לגילוי, לחקירה או למניעה של עבירות מסוג פשע, או לגילוי או לתפיסה של עבריינים שעברו עבירות כאמור, או לחקירה לצרכי חילוט רכוש הקשור בעבירה שהיא פשע.
(ב) הבקשה תהיה על פי טופס שייקבע והיא תידון במעמד צד אחד בלבד, ומטעם המבקש יתייצב קצין בדרגת סגן ניצב ומעלה.
(ג) סירב השופט להעניק היתר כמבוקש, רשאי היועץ המשפטי לממשלה או נציגו לערער על ההחלטה לפני נשיא בית המשפט העליון או שופט של בית המשפט העליון שנשיאו מינהו לכך.
(ד) בהיתר לפי סעיף זה יתוארו זהות האדם אשר האזנה לשיחותיו הותרה, או זהות הקו או המיתקן המשמשים או המיועדים לשמש לקליטה, להעברה או לשידור של בזק, ואשר האזנה אליהם הותרה, ומקום השיחות או סוגן, הכול אם הם ידועים מראש; כן יפורטו דרכי ההאזנה שהותרו.
(ה) בהיתר תפורש תקופת תקפו; התקופה לא תעלה על שלושה חדשים מיום נתינת ההיתר; ההיתר ניתן לחידוש מפעם לפעם.
(ו) המפקח הכללי של המשטרה יגיש, מדי חודש, דין וחשבון ליועץ המשפטי לממשלה על ההיתרים שניתנו לפי פרק זה, סעיף 9א(א)(2) וסעיף 2א לחוק חסינות חברי הכנסת, ועל תנאיהם.
7. (א) שוכנע המפקח הכללי של המשטרה כי לשם מניעת פשע או גילוי מבצעיו יש צורך בהאזנת סתר שאיננה סובלת דיחוי וכי אין סיפק לקבל בעוד מועד היתר לפי סעיף 6, רשאי הוא להתיר בכתב את ההאזנה; ההיתר יכלול פרטים כאמור בסעיף 6(ד) ומשך תקפו לא יעלה על ארבעים ושמונה שעות.
(ב) נתן המפקח הכללי של המשטרה היתר לפי סעיף זה, יודיע על כך בכתב מיד ליועץ המשפטי לממשלה; היועץ המשפטי לממשלה רשאי לבטל את ההיתר.
(ג) האזנה שנעשתה לפי סעיף זה יכול שתאושר למפרע בידי מי שהיה מוסמך להתירה לפי סעיף 6, ויחולו הוראות סעיף 6 בשינויים המחויבים.
7א. (א) נקלטה במסגרת האזנת סתר כדין לפי סעיפים 6, 7 או 9א(א)(2), שיחה עם חבר הכנסת, שר או סגן שר, תופסק, מיד עם היוודע למאזין שמדובר בחבר הכנסת, בשר או בסגן שר, הקשבה לה, ולא ייערך תמליל שלה; חומר ההקלטה יועבר לעיונו של השופט שנתן את ההיתר.
(ב) השופט שנתן את ההיתר, ובהעדרו שופט מוסמך אחר כאמור בסעיף 6(א), רשאי להאזין להקלטה או להורות על עריכת תמליל ולעיין בו.
(ג) מצא השופט, כי חומר ההקלטה כולל חומר הדרוש למטרות שלשמן ניתן להתיר האזנת סתר לפי סעיף 6(א), וכי הצורך בגילוי החומר לשם כך עולה על החשש לפגיעה ביכולתו של חבר הכנסת, של השר או של סגן השר למלא את תפקידו, יורה על העברתו של חומר זה בלבד למבקש, בדרך שתיקבע; השופט יורה על אופן הטיפול ביתרת חומר ההקלטה.
האזנות אסורות:
עורך דין האזנת סתר
האזנת סתר, היא פשע חמור שיש לו השלכות מרחיקות לכת. הבנת ההשלכות והעונשים הקשורים להאזנת סתר היא חיונית עבור אנשים, במיוחד בהקשר של האזנות סתר בין בני זוג או האזנות סתר משטרתיות.
האזנת סתר היא לא רק לא אתית אלא גם בלתי חוקית ברוב המדינות, כולל ישראל. מערכת המשפט הישראלית מתייחסת בחומרה לפשעי האזנת סתר ומטילה עונשים חמורים על מי שנמצאו אשמים. עבריינים עלולים לעמוד בפני מאסר, קנסות גבוהים ואפילו אובדן רישיונות מקצועיים. לכן, חיוני להתייעץ עם עורך דין פלילי, וכמה שמהר יותר, טוב יותר.
בעוד שלסוכנויות אכיפת החוק עשויות להיות נסיבות ספציפיות שבהן האזנת סתר מותרת, יש חשיבות מכרעת להבטיח שפעולות אלו יתבצעו בגבולות החוק. האזנות סתר משטרתיות צריכות להתבצע תוך אישור מתאים ועמידה במגבלות שונות, וזאת כדי להגן על זכויותיהם של אנשים.
לסיכום, האזנת סתר היא פגיעה בפרטיות ופשע חמור שאין להקל בו ראש. אנשים צריכים להיות מודעים להשלכות המשפטיות ולעונשים הקשורים להאזנת סתר. ככל שהנכם חשודים או נאשמים בעבירה של האזנת סתר, יש לפנות באופן מידי לעורך דין פלילי שזהו תחום התמחותו.
הסתבכתם בפליליים? צריכים ייעוץ לפני חקירה במשטרה? מחפשים עורך דין פלילי דחוף? משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי. בין תחומי העיסוק של המשרד, תוכלו למצוא בין היתר שירות של עורך דין פלילי ייעוץ – שירות המאפשר לקבל ייעוץ משפטי פלילי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7 בכל רחבי הארץ.