עבירות מין ברשת

עבירות מין באינטרנט | עבירות מין ברשת הינן עבירות חמורות ביותר, כמו גם נושאות בחובן עונשים כבדים. האכיפה מחמירה מתמיד ואף הוקצה מוקד ייעודי לתלונות על עבירות מין ברשת. חוק העונשין ומספר חוקים חדשים נוספים שעברו בשנים האחרונות בלבד, מתייחסים באופן ממוקד לעבירות המין המתבצעות ברשת. על אף שמדובר במגמה מבורכת שנועדה להפוך את הרשת לבטוחה יותר עבור כולנו, מדיניות האכיפה המחמירה אינה חפה מבעיות. לא פעם, חשודים בעבירות מין ברשת מואשמים בסעיפים חמורים המבוססים על חומר ראייתי שאינו קביל ו/או הודאה שהוצאה מהחשוד באופן לא חוקי.

ככל שהסתבכתם בפליליים וכדי להבטיח שתעמוד לרשותכם הגנה איתנה ואמינה, חשוב להסתייע ולקבל ייעוץ משפטי פלילי איכותי, כבר מן הרגע הראשון. ניסיון העבר מלמד שהתערבות מוקדמת מצדו של עורך דין פלילי מנוסה, עשויה לא פעם להוביל לסגירת תיק החקירה, כבר בשלבים הראשונים.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות, ובכל שלבי ההליך הפלילי. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7, בכל רחבי הארץ.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

עבירות מין באינטרנט

המהפכה הדיגיטלית הביאה עמה ברכות רבות אל חיינו. קשה כלל לדמיין כיצד התנהלה השגרה שלנו לפני כניסתם של הסמארטפונים, האינטרנט והרשתות החברתיות אל כל בית. עם זאת, עצם העובדה שהפלטפורמות הדיגיטליות משרתות אותנו כיום בכל היבטי החיים, טומנת בחובה לא מעט סכנות. הפרטיות שלנו נעשית שברירית מאי פעם והדבר מקבל משנה תוקף כשזה מגיע למשתמשים צעירים ברשת. עבירות מין ברשת נעשות נפוצות מתמיד ורוב נפגעי עבירות אלו הם קטינים. מדובר בתופעה המפגינה עלייה ניכרת בשנים האחרונות. כדי להיאבק בה, נוקט החוק הישראלי עמדה נחרצת במאבק בעבירות אלו.

עד לעלייתן של הפלטפורמות הדיגיטליות, על מנת לבסס עבירת מין, נדרשה לכל הפחות נוכחותם של הפוגע והנפגע באותו מרחב פיזי. למעשה, היה זה המגע הפיזי שהיווה תנאי ראשוני לביסוס חשד לעבירה. כיום, גורמי האכיפה והפרקליטות בישראל מכירים בעובדה שפגיעות מיניות עשויות להתבצע גם במרחב הווירטואלי. מדובר בספקטרום רחב מאוד של מעשים שעשויים ליפול תחת הגדרת עבירת מין ובמקרים מסוימים, חומרת האישום והענישה לא תיפול בשום צורה מפגיעות מיניות שנעשו באופן פיזי. עבירות אלו עשויות להתבצע ברשתות חברתיות, בפלטפורמות למשלוח הודעות כמו ווטסאפ או טלגרם, בצ'אטים, בפורומים שונים או אפילו בפלטפורמות שיתוף קבצים. בין עבירות אלו ניתן למנות:

  1. החזקת והפצת חומר תועבה – אחזקת חומר פורנוגרפי פדופילי מהווה עבירה חמורה, שהעונש בגינה יכול להגיע לעונש של מאסר בפועל ממש. עצם הימצאות החומר במחשב או בכל מכשיר דיגיטלי אחר של החשוד, בין אם הורד על ידו, או נשלח לו, ייחשב כעבירת החזקת חומר תועבה. זאת ועוד, הפצת חומר זה, באמצעות שליחה בכל אמצעי דיגיטלי, או העלאה לפלטפורמות שיתוף קבצים (כגון אתרי טורנטים, Emule או אל הרשת האפלה), נחשבת לעבירה חמורה בהרבה, וככל שכתב האישום הסופי יכלול סעיף זה, הסבירות לעונש מאסר בפועל יגבר באופן משמעותי.

  2. מעשה מגונה או גרם מעשה מגונה בקטין – התבטאויות בעלות אופי מיני, שליחת תמונות בעלות אופי מיני או בקשת תוכן מיני מקטינים ייחשבו למעשה מגונה. בקשות מקטינים, בין אם בשיחת וידאו או בשליחת תמונות, לבצע מעשים אינטימיים על עצמם, ייחשבו כגרם מעשה מגונה. כאן, המודעות לגיל הנפגעים היא מהותית לביסוס האשמה ולכן ייעוץ עם עורך דין פלילי הינו בעל חשיבות עליונה. כאשר פעולות אלו מתבצעות בכפייה, או תוך סחיטה באיומים, חומרת העבירה גוברת. כמו כן, הענישה לרוב מחמירה בהרבה כשמדובר בקטין או בקטינה מתחת לגיל 14.

  3. אינוס – הקו בין גרם מעשה מגונה ובין אינוס נחצה כאשר הקטינה ברשת מתבקשת להחדיר חפץ או אצבע אל איבר מינה. כאשר מדובר בקטינה שטרם מלאו לה 14, שאלת ההסכמה כלל אינה רלוונטית ולכן, גם אם הדברים לא נעשו תחת איומים, ייחשב הדבר כאינוס. בפסיקות רבות בבית המשפט המחוזי והעליון, סביב עבירות אינוס וירטואלי, חלה ענישה כמעט זהה לעבירות אינוס במרחב הפיזי.

  4. מעשה מגונה בפומבי – חשיפה או תיעוד של מעשה מיני כלשהו בפלטפורמה דיגיטלית החשופה לצופים רבים, פעמים רבות ייחשבו כמעשה מגונה בפומבי לכל דבר ועניין.

  5. הפצת תוכן מיני אינטימי ללא הסכמה – חשוב להבהיר כי הפצה ברשת של תמונות או סרטונים של אדם באופן המתייחס למיניותו, תיחשב כהטרדה מינית לכל דבר ועניין. תכנים אלו כוללים תמונות עירום או תיעוד של ביצוע אקט מיני. בשנת 2013, חוקק התיקון ה-10 לחוק למניעת הטרדה מינית המכונה גם "חוק הסרטונים". תיקון זה קובע כי הפצת תכנים אלו ללא אישורו המפורש של האדם המופיע בהם, ייחשב כהטרדה מינית ודינה של עבירה זו עד 5 שנות מאסר בפועל.

עבירות מין ברשת - עורך דין פלילי

כאשר אדם נחשד בעבירת מין בקטין ברשת, מתבצעת חקירה מידית על ידי מחלק הנוער של משטרת ישראל. לא פעם, צעדיה הראשונים של החקירה מתבצעים ללא ידיעתו של החשוד כלל. משטרת ישראל מתחקה אחר כתובת ה-IP של הפוגע ומנסה לאתר את זהותו ומיקומו. לא פעם, נחשפים חשודים בעבירות על ידי מבצעים יזומים של משטרת ישראל, כאשר מתבהר שאותה "קטינה" היא למעשה סוכן סמוי. בשל החומרה הרבה של העבירות, כמו גם בשל המורכבות שבעבירות אלו, ישנה חשיבות רבה להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי מנוסה, שזהו תחום התמחותו.

ייעוץ לפני חקירה בעבירות מין באינטרנט – ככל שיבוסס חשד המצדיק צו מעצר, יבוצע מעצר וייתפסו כלל המכשירים הדיגיטליים של החשוד להמשך חקירה. החשוד ייחקר תחת אזהרה. חשוב להבהיר כי מדובר בנקודה הקריטית ביותר לביסוס האשמה. לכן, חשוב לפנות כבר במעמד המעצר לעורך דין פלילי המתמחה בעבירות מין ברשת, לקבלת ייעוץ לפני חקירה. קבלת ייצוג משפטי פלילי כבר בשלב זה, תאפשר לעורך הדין להיערך, ללמוד את התיק ולייצג אתכם במקצועיות כבר בדיון הארכת המעצר (זאת ככל שנעצרתם). במקרים רבים, התערבות מוקדמת בשלב החקירה, עשויה להוביל לצמצום האישומים בעתיד, ואף להוביל לסגירת תיק החקירה, ללא כלום. עורך דין פלילי מנוסה, ילמד לעומק את נסיבות המקרה, את החומר הראייתי ואת הליך איסוף הראיות, כמו גם יזהה כל טעות פרוצדורלית או מחדל שנעשה בהליך החקירה.

כתב אישום בעבירות מין באינטרנט – ככל שהוגש כתב אישום, או אז ובו בעת, תקום הזכות לעיון בחומרי החקירה שבתיק. זהו השלב שבו ייבחן לעומק חומר הראיות. לא פעם, לאחר עיון בחומרי החקירה, מתבהר כי אין בידי הפרקליטות חומר ראייתי מספיק לביסוס האשמה. לא פעם, המשטרה מתבססת בעיקר על הודאתו של החשוד, כאשר זו מחולצת במניפולציות חקירה שאינן חוקיות. יש לזכור כי ככל שהחקירה עוברת ללא הודאה באשמה והחומר הראייתי אינו מספק, ייתכן מאוד שהפרקליטות תבחר שלא להגיש כתב אישום.  

עבירות מין ברשת - ייצוג משפטי מקצועי

ככל שהוגש כתב אישום, עורך דין פלילי מנוסה המתמחה בתחום, יתחיל לבנות את אסטרטגיית ההגנה. ישנם כמה היבטים מרכזיים שעורך דין פלילי מתייחס אליהם בבניית אסטרטגיית ההגנה, בניהם:

  • קבילות הראיות – עורך דין פלילי מיומן יבחן לעומק את הנסיבות שבהן נאספו הראיות. בין השאר, ייבחן האם התבצעה הכשלה מכוונת של הסוכן, האם ההנחיות שקיבל על ידי היחידה החוקרת תואמים את התנהלותו והאם אופן איסוף הראיות עומד בדרישות החוק. כמו כן, ייבחנו כל הראיות הקושרות בין המעשים ובין הנאשם, שכן איתור כתובת IP מצביעה על רשת מקומית, אך אינה בהכרח מוכיחה כי המעשים נעשו על ידי הנאשם.

  • ביסוס הסכמה – תיבחן לעומק השאלה בדבר עצם ההסכמה למעשים, על ידי הנפגעת לכאורה. הבעת הסכמה, בעיקר כאשר הקטינה הינה מעל לגיל 14, עשויה להפחית את חומרת המעשים ולהשפיע בהליך תיקון כתב האישום.

  • היסוד נפשי : בפרט כשמדובר בעבירות שנעשו כנגד קטינים, יש לבחון את עצם מודעותו של הנאשם לגיל של נפגעת העבירה. לא פעם, מתברר שהנאשם ביצע את המעשים אך לאחר שסבר בכנות, שהנפגעת מסכימה למעשים וכי הינה בגירה.

הסתבכתם בביצוע עבירת מין באינטרנט? מחפשים עורך דין פלילי דחוף? צריכים ייעוץ לפני חקירה? משרד עורך דין פלילי | עורך דין מעצרים | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל תחומי המשפט הפלילי. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי פלילי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות.