מעשה מגונה

עבירת מעשה מגונה נחשבת לאחת העבירות החמורות במסגרת המשפט הפלילי במדינות רבות, כולל ישראל. עבירה זו כוללת בתוכה מעשים לשם גירוי או ביזוי מיני שנעשים בניגוד לרצונו של אדם אחר, וכוללים פגיעה בכבודו, בגופו, ובצנעת הפרט שלו. במאמר זה נבחן את הגדרות החוק, את ההשלכות המשפטיות, ואת השיקולים השונים בנוגע לעבירה זו.

ככל שהסתבכתם בחשד או ככל שהוגש נגדכם כתב אישום בעבירה של מעשה מגונה, מומלץ ליצור קשר באופן מיידי, עם עורך דין פלילי העוסק בתחום. ניסיון העבר מלמד שהתערבות מוקדמת מצדו של עורך דין פלילי | עורך דין עבירות מין המתמחה בעבירות אלו, עשויה לצמצם נזקים באופן משמעותי, ואף להביא לביטול כתב האישום, במקרים המתאימים.

משרד עורך דין פלילי | עורך דין עבירות מין | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים ונאשמים, בכל סוגי העבירות הפליליות ובכל שלבי ההליך הפלילי. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות – זמינות 24/7 בכל רחבי הארץ.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

עבירת מעשה מגונה

בישראל, עבירת מעשה מגונה מוגדרת בסעיף 348 לחוק העונשין, תשל"ז-1977. החוק קובע כי "העושה מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים" נגד רצונו של אדם, מבצע עבירה פלילית. החוק אינו מפרט במדויק את המקרים השונים שייחשבו למעשה מגונה, אך הם כוללים פעולות בעלות אופי מיני המתבצעות ללא הסכמת הצד השני, ואף במקרים מסוימים, גם כאשר ישנה הסכמה, כמו במקרים של קטינים או במצב של ניצול יחסי מרות.

ניתן להבחין בין מספר סוגים של עבירות מעשה מגונה, בהתאם לנסיבות האירוע:

  1. מעשה מגונה בפומבי – עבירה זו מתבצעת כאשר אדם מבצע מעשה בעל אופי מיני בפומבי, מול קהל או במקום ציבורי, במטרה לעורר גירוי, סיפוק או ביזוי מיני. הדגש הוא על העובדה שהמעשה נעשה בפומבי וגורם לחשיפה בלתי רצויה של האחרים לכך.

  2. מעשה מגונה בקטין או חסר ישע – עבירה זו מתייחסת למעשים בעלי אופי מיני המתבצעים בקטינים או בחסרי ישע, בין אם בהסכמה ובין אם לאו. בחוק קיים דגש מיוחד על ההגנה על אוכלוסיות חלשות אלו.

  3. מעשה מגונה תוך ניצול יחסי מרות – כאשר אדם מנצל את מעמדו בעבודה, ביחסים אישיים או בכל מערכת יחסים אחרת כדי לכפות או לגרום למעשה מגונה, הריהו עובר עבירה חמורה במיוחד.

הענישה בגין עבירת מעשה מגונה משתנה בהתאם לחומרת המעשה ונסיבות האירוע., כמתואר להלן:   

348.(א) העושה מעשה מגונה באדם באחת הנסיבות המנויות בסעיף 345(א)(2) עד (5), בשינויים המחויבים, דינו – מאסר שבע שנים.

(ב) העושה מעשה מגונה באדם באחת הנסיבות המנויות בסעיף 345(ב)(1) עד (5), בשינויים המחויבים, דינו – מאסר עשר שנים.

(ג) העושה מעשה מגונה באדם בלא הסכמתו, אך שלא בנסיבות כאמור בסעיפים קטנים (א), (ב) או (ג1), דינו – מאסר שלוש שנים.

(ג1) נעברה עבירה לפי סעיף קטן (ג) תוך שימוש בכוח או הפעלת אמצעי לחץ אחרים, או תוך איום באחד מאלה, כלפי האדם או כלפי זולתו, דינו של עובר העבירה – מאסר שבע שנים.

(ד) (1) העושה מעשה מגונה באדם שהוא קטין שמלאו לו ארבע עשרה שנים תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך, השגחה, עבודה או שירות, דינו – מאסר ארבע שנים;

(2) לעניין סעיף קטן זה יראו מטפל נפשי שהוא פסיכולוג, פסיכיאטר או עובד סוציאלי, או מי שמתחזה לאחד מאלה, שעשה מעשה מגונה באדם שמלאו לו ארבע עשרה שנים וטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, במהלך התקופה שבה ניתן לאותו אדם טיפול נפשי על ידו, כאילו עשה את המעשה תוך ניצול יחסי תלות; חזקה זו לא תחול אם מלאו לאדם שש עשרה שנים, והמעשים החלו לפני תחילתו של הטיפול הנפשי במסגרת קשר זוגי.

(ד1) מטפל נפשי העושה באדם שמלאו לו שמונה עשרה שנים מעשה מגונה בנסיבות המפורטות בסעיף 347א(ב), דינו – מאסר שלוש שנים.

(ד2) כהן דת העושה באדם שמלאו לו שמונה עשרה שנים מעשה מגונה בנסיבות המפורטות בסעיף 347ב(ב), דינו – מאסר שלוש שנים.

(ה) העושה מעשה מגונה באדם שמלאו לו שמונה עשרה שנים, תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות, דינו – מאסר שנתיים.

(ו) בסימן זה, "מעשה מגונה" – מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים.

העונש על מעשה מגונה בפומבי

349.(א) העושה מעשה מגונה בפומבי בפני אדם אחר, ללא הסכמתו, או העושה מעשה כאמור בכל מקום שהוא תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך, השגחה, עבודה או שירות, דינו – מאסר שנה.

(ב) העושה, בכל מקום שהוא, מעשה מגונה בפני אדם שטרם מלאו לו שש עשרה שנים, דינו – מאסר שלוש שנים.

350. לעניין עבירה לפי סימן זה, אחת היא אם העושה עשה את המעשה או גרם שהמעשה ייעשה בו או באדם אחר.

שחרור ממעצר בעבירת מעשה מגונה

עבירת מעשה מגונה נחשבת לאחת מהעבירות הפליליות החמורות, ומי שנאשם בביצוע עבירה זו עלול להיעצר ולהיות מוחזק במעצר עד תום ההליכים המשפטיים. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לשחרר את הנאשם ממעצר, תוך מתן דגש על הצורך לאזן בין שמירה על בטחון הציבור לבין זכויותיו של הנאשם להליך הוגן. לאור האמור, ישנה חשיבות רבה לקבלת ייצוג משפטי איכותי מאת עורך דין פלילי | עורך דין מעצרים המתמחה בעבירות מין.

שחרור ממעצר בעבירת מעשה מגונה תלוי במספר גורמים, בהם חומרת העבירה, נסיבות האירוע, הראיות הקיימות, והערכת הסיכון שהנאשם מהווה לציבור, כפי שיתואר להלן:

  • חומרת העבירה והנסיבות – ככל שהעבירה חמורה יותר (כגון מעשה מגונה בקטין או חסר ישע), כך ייתכן והסיכוי לשחרור ממעצר יהיה קטן יותר. בתי המשפט נוטים להחמיר במקרים בהם הנאשם חשוד במעשים בעלי אופי חמור או כאשר ישנה סכנה להישנות העבירה.

  • חומר הראיות – במקרים בהם הראיות נגד הנאשם חלשות או לא חד משמעיות, ייתכן שבית המשפט יחליט לשחררו ממעצר, תוך הטלת תנאים מגבילים כמו מעצר בית, צווי הרחקה, או הפקדת ערבות.

  • סיכון לציבור – בית המשפט יבחן האם יש סיכון שהנאשם יבצע עבירות נוספות אם ישוחרר, או אם שחרורו עלול לסכן עדים, קורבנות, או את הציבור הרחב. במקרה שבו הסיכון גבוה, בית המשפט ייטה שלא לאשר שחרור ממעצר.

  • הקשר אישי ומקצועי – במקרים בהם הנאשם משוחרר ממעצר, ייתכן שיוטלו עליו מגבלות מקצועיות, כמו איסור על יצירת קשר עם עדים, קורבנות, או עבודה במקומות שבהם עלול להתרחש מגע עם קבוצות בסיכון.

  • הגשת בקשה ל- שחרור ממעצר – הסנגור של הנאשם יכול להגיש בקשה לבית המשפט לשחרור ממעצר. הבקשה תכלול את נימוקי השחרור והצעת תנאים מגבילים שיבטיחו את בטחון הציבור.

  • דיון בבית המשפט – בדיון תבחן השופט את חומר הראיות, את טיעוני ההגנה והתביעה, וכן את כל הנתונים הנדרשים כדי להחליט האם יש הצדקה להמשך המעצר או לשחרור בתנאים מגבילים.

  • החלטת השופט – השופט יחליט אם לשחרר את הנאשם ממעצר. אם כן, ייתכן שיוטלו עליו תנאים מגבילים כמו מעצר בית, איסור יציאה מהארץ, מעקב אלקטרוני, ערבות כספית או תנאים אחרים שנועדו למנוע סכנה לציבור.

לסיכום, שחרור ממעצר בעבירת מעשה מגונה הוא נושא מורכב הדורש בחינה מעמיקה של כל מקרה לגופו. השיקולים כוללים את חומרת העבירה, מידת הסיכון לציבור, וכן את זכויותיו של הנאשם. בתי המשפט מתמודדים עם המתח בין הצורך להגן על הציבור לבין שמירה על זכויות הנאשם, תוך ניסיון ליצור איזון בין שני השיקולים המרכזיים הללו.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות, ובכל שלבי ההליך הפלילי. בין שירותי המשרד ניתן למצוא: ייעוץ לפני חקירה, עורך דין פלילי דחוף, ייצוג בהליך פלילי, שחרור ממעצר, ייעוץ עם עורך פלילי, ועוד. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7 בכל רחבי הארץ.