שלבי ההליך הפלילי

הליך פלילי הינו הליך משפטי שבו המדינה מאשימה אדם או קבוצת בני אדם, בביצוע עבירות פליליות. ההליך הפלילי הינו הליך שמטרתו העיקרית הינה שמירה על האינטרס הציבורי והעמדת עבריינים לדין.

ככלל, הליך פלילי מתחיל לאחר הגשת תלונה במשטרה. יחד עם זאת, אין זה מחייב שתוגש תלונה למשטרה על מנת שיפתח הליך פלילי נגד אדם כלשהו, שכן החוק קובע שכאשר "נודע למשטרה" על חשד לביצוע עבירת פשע, או אז היא מחויבת לחקור, בין אם הוגשה תלונה ובין אם לאו.

רבים נוטים לחשוב בטעות, שההליך הפלילי בא לשרת את נפגעי העבירה, אך אין כך הדבר. בעוד שהאינטרס הפרטי של נפגע העבירה נלקח בחשבון במידה מסוימת, יש לזכור שמי שמגיש את כתב האישום ומנהל אותו, זו המדינה, כפי שיתואר בהמשך.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל שלבי ההליך הפלילי. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

השלבים השונים שבהליך הפלילי

 להלן יפורטו שלבי ההליך הפלילי השונים, לפי סדר כרונולוגי:

  1. חקירת החשוד בתחנת המשטרה – השלב הראשון של ההליך הפלילי מתחיל בחקירת משטרה, וזאת לאחר שנודע למשטרה על חשד כלשהו לביצוע עבירה. החקירה עשויה לכלול חקירת עדים, חקירת חשודים נוספים, איסוף מסמכים, ועוד.

  2. סגירת התיק או העברתו לתביעה המשטרתית | לפרקליטות, לקבלת החלטה – לאחר שהמשטרה חקרה את המקרה, היא רשאית לסגור את התיק (בעבירות שאינן פשע) בעילה של "נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין". ככל שמדובר בעבירת פשע, המשטרה מחויבת להעביר את התיק לתביעה המשטרתית או לפרקליטות (לפי העניין), לצורך קבלת החלטה.

  3. הגשת כתב אישום – כאשר התביעה המשטרתית | הפרקליטות, מקבלת את תיק החקירה, או אז היא יכולה לשלוח את התיק חזרה ליחידה החוקרת, לצורך השלמת חקירה. לחילופין, התביעה יכולה לסגור את תיק החקירה מאחת העילות הקבועות בחוק, או להגיש כתב אישום נגד החשוד. יש לציין שבעבירות פשע, קיימת לחשוד זכות שימוע (למעט במקרים חריגים) וזאת בטרם יוגש נגדו כתב אישום.

  4. הליך ההקראה – המשפט הפלילי מתחיל בדיון הקראה, שבו בעצם הנאשם כופר או מודה בעובדות כתב האישום.

  5. שלב ההוכחות – ככל שהנאשם לא הודה בעובדות כתב האישום, או אז, כל צד יביא את העדים שלו וינוהל הליך הוכחות, הכולל חקירת עדים, הגשת חוות דעת מומחים, ועוד.

  6. סיכומים – לאחר שהליך ההוכחות יסתיים, כל צד יסכם את טענותיו, כאשר הסיכומים יכללו בעצם את כל הראיות והטענות של כל צד. המאשימה תנסה לשכנע את בית המשפט שהנאשם אשם, וההגנה תנסה לשכנע את בית המשפט, שהנאשם חף מפשע.

  7. הכרעת הדין –  לאחר שכל צד סיכם את טענותיו, בית המשפט ייתן את הכרעת הדין. ככל שהנאשם זוכה מהאישומים שיוחסו לו, ההליך יסתיים, ולמאשימה יהיה את הזכות להגיש ערעור. ככל שהנאשם הורשע בביצוע העבירה, ההליך ימשיך, ויתקיים דיון "טיעונים לעונש".

  8. טיעונים לעונש – כאמור לעיל, ככל שהנאשם הורשע בביצוע העבירה, כל צד יטען לעונש המבוקש על ידו. בד"כ התביעה תבקש להחמיר עם הנאשם, וההגנה תבקש להקל עם הנאשם. 

  9. גזר הדין – לאחר שמסתיים הדיון לעניין העונש, בית המשפט יגזור את עונשו של הנאשם.

  10. ערעור – לכל צד יש זכות ערעור, בתוך 45 ימים מיום מתן פסק הדין.  

ניהול הליך פלילי

כפי שניתן לראות, ההליך הפלילי הינו מורכב ומאתגר. ישנה חשיבות רבה להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי מנוסה המתמחה בתחום העבירות נשוא כתב האישום. ככל שהסתבכתם בפליליים, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין פלילי, כבר בשלבים הראשוניים של ההליך הפלילי. ניסיון העבר מלמד שייצוג משפטי איכותי, יכול לא פעם, להפוך את הקערה על פיה.

משרד עורך דין פלילי | עורך דין נפגעי עבירה | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג, חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל שלבי ההליך הפלילי. בין שירותי המשרד ניתן למצוא: ייעוץ לפני חקירה | שחרור ממעצר | עורך דין פלילי חירום | ייעוץ משפטי פלילי | ייצוג בכתב אישום, ועוד. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7, בכל רחבי הארץ.