מכירת אלכוהול לקטין

שיעור צריכת האלכוהול בקרב קטינים ניחן בעלייה ניכרת וגורר עמו השלכות מרחיקות לכת. שכרות בקרב קטינים מזינה את אירועי האלימות, הפרות הסדר והוונדליזם הרווחים כיום בישראל בקרב קבוצת גיל זו. כמו כן, נהיגה בשכרות, בעיקר בקרב בני נוער, מהווה גורם מרכזי לתאונות דרכים קטלניות. מעבר לעובדה שמדובר בעבירה על החוק, מדובר בפגיעה שעשויה להדהד בחייו של הקטין שנים קדימה. מחקרים רבים מראים כי צריכת אלכוהול בגיל צעיר מהווה גורם מרכזי להתפתחות התמכרויות ולנזקים בריאותיים ונפשיים ארוכי טווח.

בהתאם לאמור, המחוקק בישראל פועל באפיקים שונים על מנת למגר את התופעה. כך למשל, חוק העונשין אוסר על מכירת אלכוהול לקטינים, כמו גם קובע עונש של עד  6 חודשי מאסר בפועל, למי שהורשע בביצוע עבירה זו. ככל שהסתבכתם בעבירה של מכירת אלכוהול לקטין, ישנה חשיבות רבה ליצור קשר עם עורך דין פלילי מנוסה. פעמים רבות, התערבות מוקדמת של עורך דין פלילי מנוסה, עשויה להטות את הכף לטובת החשוד, ולהביא לסגירת תיק החקירה.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות, ובכל שלבי ההליך הפלילי. זמינות 24/7 בכל רחבי הארץ.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

מכירת אלכוהול לקטין - חוק העונשין

עבירת מכירת אלכוהול לקטין מוסדרת בסעיף 193א (א1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. על פי סעיף העבירה, חל איסור על כל בית עסק למכור או להגיש משקאות משכרים לכל אדם שטרם מלאו לו שמונה עשרה. סעיף החוק נועד להגן על קטינים מפני ההשפעות המזיקות של צריכת האלכוהול.

חוק העונשין מקיף למדי וכולל שלל תרחישים, בין אם מדובר במכירת משקאות סגורים במכלים בחנויות קמעונאיות או הגשת משקאות בברים ומסעדות. למען הסר ספק, גם מכירה בעקיפין של משקאות אלכוהוליים על ידי מבוגר הרוכש את המשקאות עבור הקטין, תיחשב כעבירת מכירת אלכוהול לקטין. משמעות הדבר היא שהמבוגר לו ניתן הכסף על מנת לקנות עבור הקטין, עשוי להיות חשוף לכתב אישום. זאת ועוד, אפילו מתן אלכוהול לקטין במפגשים חברתיים או באירועים פרטיים עשויה ליפול תחת סעיף זה.

העונש על מכירת אלכוהול לקטין

על מנת לבסס הרתעה, קבע המחוקק עונש כבד בגין עבירה זו. המוכר או מגיש אלכוהול לקטין צפוי לעונש מרבי של עד שישה חודשי מאסר בפועל. גם עידוד קטין לצרוך אלכוהול, ללא מכירה, ייחשב כעבירה פלילית שעונשה עד שלושה חודשי מאסר בפועל. העונש עשוי לחול על כל אדם המעורב בעבירה. ככל שמדובר בעבירה של מכירת אלכוהול לקטין, לא רק בעל העסק חשוף לאישום, אלא גם מלצרים, ברמנים, מוכרנים בדלפק או כל אדם אחר המעורב במעשה. יובהר כי בעלי עסקים נדרשים להציג שילוט ברור המתריע כי אין הגיש אלכוהול לקטינים. היעדר שילוט עשוי להוות עבירה בפני עצמה.

ככל שזומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירה של מכירת אלכוהול לקטין, חשוב ליצור קשר עם עורך דין פלילי כבר בשלב הראשון של החקירה. ייעוץ לפני חקירה מאת עורך דין פלילי או עורך דין מעצרים מנוסה, יאפשר לכם להיערך כראוי ולהבטיח שלא ייאמר שום דבר שיפליל אתכם מבלי שנבנתה אסטרטגיית הגנה ראויה.

טענות הגנה בעבירה של מכירת אלכוהול לקטין

היבט מרכזי בהגנה ייסוב סביב חזקת המודעות. סעיף 193(ג1) לחוק העונשין מציין בבירור כי מודעות האדם המוכר לכך שהצרכן הוא קטין מהווה תנאי לביסוס אשמה. החוק מחייב כל אדם לדרוש מסמך מזהה שיוכיח את גילו של צורך המשקה האלכוהולי לפני מכירת או הגשת המשקה. לכן, חלק בלתי נפרד מעבודתו של עורך דין פלילי בבניית אסטרטגיית ההגנה תהיה איסוף ראיות שיבססו כי הקטין סיפק אמצעי זיהוי המעיד על גיל חוקי. כאשר קיימת ראיה כזו, הדבר עשוי לבסס עילה לזיכוי.

ייעוץ לפני חקירה בעבירה של מכירת אלכוהול לקטין

במהלך חקירה תחת אזהרה, היחידה החוקרת תפעיל שלל טכניקות על מנת לבסס אשמה. לא פעם, חשודים עשויים לומר דברים שיפלילו אותם, אפילו אם לא ביצעו את העבירות או לפחות לא באופן ובנסיבות שמייחסים להם. מספיקה פליטת פה אחת שנאמרה בתום לב או מתוך רצון לרצות את החוקר, על מנת לבסס אשמה חמורה בהרבה. לכן, אין להקל בחשיבותו של ייעוץ משפטי מקצועי על ידי עורך דין פלילי המתמחה בתחום. ברוב ככל המקרים, ייעוץ משפטי פלילי איכותי, מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לסגירת תיק החקירה נגד החשוד. זאת ועוד, ניסיון העבר מלמד שקבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה מאת עורך דין פלילי מנוסה, תקטין את הנזקים בתיק באופן משמעותי, וזאת גם כאשר ישנן ראיות חותכות לביצוע העבירה.

ייצוג משפטי בעבירה של מכירת אלכוהול לקטין

במקרים רבים, ניתן לסגור תיקים של מכירת אלכוהול לקטין, ב- הסדר מותנה או בהסדר טיעון הכולל ענישה מופחתת. בבואו של בית המשפט לגזור את עונשו של מי שהורשע בביצוע עבירה של מכירת אלכוהול לקטין, יבחן בית המשפט בין היתר, את נסיבות ביצוע העבירה, את עברו הפלילי של הנאשם, את הנזק שנגרם כתוצאה מביצוע העבירה, ועוד.  

ככל שהואשמתם בביצוע עבירה של מכירת אלכוהול לקטין, ישנה חשיבות רבה לאיכות הייצוג המשפטי שתקבלו. עורך דין פלילי מנוסה, ידע לנהל משא ומתן יסודי מול רשויות התביעה, כמו גם ידע להעלות את הטענות החזקות שעוזרות לכם בתיק. בהתחשב במורכבות וחומרת העבירה של מכירת אלכוהול לקטינים, ייצוג משפטי מקצועי הוא לא פחות מקריטי. בנוסף, ליווי של עורך דין פלילי כבר בשלב הראשוני ביותר, עם ייעוץ לפני חקירה מקיף, יוכל לקבוע במידה רבה את המשך הדרך.

הסתבכתם בחשד לביצוע עבירה פלילית? צריכים עורך דין פלילי דחוף ? עורך דין פלילי מומלץ? משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי. בין שירותי המשרד תוכלו למצוא בין היתר: ייעוץ לפני חקירה, שחרור ממעצר, ייצוג בכתב אישום, ייעוץ משפטי פלילי, הגשת ערעור פלילי, ועוד. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7 בכל רחבי הארץ.