עיכוב הליכים

עיכוב הליכים בהליך הפלילי הוא מצב שבו המדינה מחליטה להפסיק את הטיפול המשפטי נגד נאשם, בין אם לאחר שהוגש כתב אישום ובין אם בשלבים מוקדמים יותר. הסמכות לעיכוב הליכים נתונה ליועץ המשפטי לממשלה בישראל, והוא משתמש בה במקרים חריגים בלבד. העיכוב יכול להיעשות מסיבות שונות, כגון נסיבות אישיות של הנאשם, שיקולים ציבוריים או ראיות חדשות שמשנות את התמונה הראייתית. חשוב לציין שעיכוב הליכים אינו מביא לזיכוי מוחלט של הנאשם, אלא רק משהה את ההליכים המשפטיים נגדו, כך שניתן יהיה לחדש אותם בעתיד, בתנאים מסוימים וככל שיתעוררו סיבות המצדיקות זאת.

בעוד שישנם מקרים שבהם היועץ המשפטי לממשלה מחליט להיענות לבקשת הנאשם לעכב הליכים – זאת בפרט כאשר המשך ההליך עלול לגרום לעוול חמור, יש לציין שהמנגנון של עיכוב הליכים מופעל אך בצמצום, כדי למנוע פגיעה באמון הציבור במערכת המשפט.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7, בכל רחבי הארץ. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי פלילי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות.

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

מהו עיכוב הליכים

עיכוב הליכים הוא כלי משפטי משמעותי בהליך הפלילי, שמאפשר ליועץ המשפטי לממשלה לעכב את התקדמות המשפט, במקרים מסוימים, מתוך שיקולים שונים. ההחלטה לעכב הליכים נחשבת לחריגה בהשוואה להליכים הפליליים הרגילים, והיא נעשית במצבים שבהם קיים אינטרס ציבורי או אישי המצדיק את הפסקת ההליך המשפטי למרות העבירה שכביכול בוצעה.

מהו עיכוב הליכים – עיכוב הליכים במשפט הפלילי הוא מצב שבו היועץ המשפטי לממשלה מורה על הפסקת הליך פלילי שמנוהל נגד נאשם. עיכוב זה אינו מחיקה מוחלטת של האישומים, אלא השהיה שלהם, אשר יכולה להתבטל בעתיד, אם יתקיימו התנאים המתאימים לחידוש ההליכים.

מתי ניתן לעכב הליכים – לפי סעיף 231 לחוק סדר הדין הפלילי בישראל, עיכוב הליכים אפשרי בעיקר במצבים בהם היועץ המשפטי לממשלה מוצא כי ישנם שיקולים חריגים המונעים את המשך ניהול המשפט, גם אם קיימת תשתית ראייתית להרשעת הנאשם. עיכוב הליכים מתבצע בעיקר במקרים בהם קיים חוסר עניין לציבור בהמשך ניהול ההליך, נזקים לנאשם שאינם מוצדקים לאור נסיבות המקרה, או במצבים בהם חלה בעיה מהותית בהליך המשפטי או החקירתי.

עיכוב הליכים אפשרי גם במקרים של שיקולים מוסריים וחברתיים. לדוגמה, במקרים שבהם הנאשם ביצע עבירה אך סובל ממחלה קשה, מצב אישי מיוחד או כשיש אינטרס להגן על קרבנות העבירה.

דוגמאות לעיכוב הליכים – תיקים פליליים זניחים או בעלי חשיבות נמוכה – במקרים שבהם העבירה המיוחסת לנאשם נחשבת לעבירה קלה יחסית, ואין עניין ציבורי מיוחד בהעמדתו לדין, היועץ המשפטי עשוי להורות על עיכוב הליכים. לדוגמה, מקרים של תקיפות קלות או עבירות רכוש קלות, כאשר ישנן נסיבות מקלות הקשורות במצבו האישי של הנאשם.

מצב בריאותי של הנאשם – עיכוב הליכים יכול להתבצע אם הנאשם סובל ממחלה קשה או בעיות בריאותיות חמורות, במיוחד אם ההליך הפלילי עלול להחמיר את מצבו הרפואי. במקרה זה, ייתכן שיוחלט שההמשך של המשפט יפגע באדם בצורה לא פרופורציונלית ביחס לעבירה שביצע.

 שיקולים פוליטיים או דיפלומטיים – במקרים מסוימים, עיכוב הליכים עשוי להתבצע מטעמים פוליטיים או דיפלומטיים, במיוחד כאשר הנושא כרוך במערכות יחסים בין מדינות או גורמים מדיניים אחרים.

עיכוב הליכים - חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב]

231.(א) בכל עת שלאחר הגשת כתב אישום ולפני הכרעת הדין, רשאי היועץ המשפטי לממשלה, בהודעה מנומקת בכתב לבית המשפט, לעכב את הליכי המשפט; הוגשה הודעה כאמור יפסיק בית המשפט את ההליכים באותו משפט.

(תיקון מס' 41) תשס"ד-2004

 (ב)  היועץ המשפטי לממשלה רשאי לאצול את סמכותו לעכב הליכי המשפט כאמור בסעיף קטן (א), דרך כלל, לסוגי עניינים או לעניין מסוים, כמפורט להלן:

(1)   למשנה ליועץ המשפטי לממשלה;

(2)   לכל אחד מבעלי התפקידים המנויים להלן, למעט באישום שהוגש בידי תובע כאמור בסעיף 12(א)(1)(א):

(א)   פרקליט המדינה או משנה לפרקליט המדינה;

(ב)   פרקליט שמונה כמנהל התחום לעיכובי הליכים בפרקליטות המדינה – באישום בעבירת עוון או חטא;

(ג)    פרקליט שמונה כמנהל היחידה האחראית על אכיפת דיני התכנון, הבניה והמקרקעין בפרקליטות המדינה או פרקליט בדרגת ממונה לפחות – באישום בעבירה בתחום דיני התכנון, הבניה והמקרקעין;

(ד)    מנהל המחלקה הפיסקלית בפרקליטות המדינה – באישום בעבירת מס, לרבות אישום בעבירה הנלווית לעבירת מס; לעניין זה –

"עבירת מס" – עבירה לפי פקודת המכס; פקודת מס הכנסה; חוק מס קניה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952; חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961; חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963; חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975; חוק היטלי סחר, התשנ"א-1991;

"עבירה נלווית" – עבירה מסוג חטא או עוון, שנעברה במהלך ביצוע עבירת המס או בקשר אליה.

ההליך של עיכוב הליכים

בקשה לעיכוב הליכים יכולה להיות מוגשת על ידי סנגורו של הנאשם, התביעה, או לפי החלטה עצמאית של היועץ המשפטי לממשלה. לאחר הגשת הבקשה, היועץ המשפטי לממשלה ישקול את כלל השיקולים הרלוונטיים, כולל האינטרס הציבורי, הנסיבות האישיות של הנאשם, חומרת העבירה, והשלכות ההחלטה על החברה, ויחליט בעניין. בהמשך לאמור יצוין שהיועץ המשפטי לממשלה רשאי לעכב כל הליך משפטי פלילי, לפי שיקול דעתו הבלעדי, ובלבד שעדיין לא ניתנה הכרעת דין בעניינו של הנאשם.

משמעות ההחלטה לעכב הליכים – החלטה על עיכוב הליכים אינה אומרת שהנאשם זכאי, אלא שההליך המשפטי עצמו יופסק זמנית. ההחלטה אינה מקנה לנאשם "חסינות" לצמיתות, שכן בהתקיים תנאים מסוימים היועץ המשפטי לממשלה יכול להורות על חידוש ההליכים. במקרים שבהם חל שינוי במצב העניינים, כמו למשל ראיות חדשות או שינוי נסיבות אישי, ניתן לבקש מהיועץ המשפטי לשקול את חידוש ההליכים.

ביקורת על עיכוב הליכים – למרות שמדובר בכלי חשוב, עיכוב הליכים מעורר ביקורת על רקע האפשרות לשימוש בלתי הולם בו. יש הסוברים שההחלטה לעכב הליכים עשויה להיות מנוצלת לטובת בעלי השפעה או לשם הסתרת עוולות שבוצעו במערכות ציבוריות. מנגד, ישנם מקרים בהם הכלי הזה חיוני כדי למנוע פגיעה מיותרת בנאשם, במיוחד כאשר מדובר במצבים רגישים או יוצאי דופן.

חידוש הליכים שעוכבו – בהתאם להוראת חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], אם עוכבו הליכים לפי סעיף 231 רשאי היועץ המשפטי לממשלה, בהודעה בכתב לבית המשפט, לחדשם כל עוד לא עברו מיום עיכובם, בפשע – חמש שנים, ובעוון – שנה; הוגשה הודעה כאמור, יחדש בית המשפט את ההליכים, ורשאי הוא להמשיך בהם מן השלב שאליו הגיע לפני ההפסקה; עוכבו ההליכים בשנייה לא יחודשו עוד.

לסיכום, עיכוב הליכים הוא כלי משפטי ייחודי וחשוב המאפשר למערכת המשפט לעכב הליכים משפטיים, כמו גם לבחון מחדש תיקים פליליים ולהחליט האם יש עניין ציבורי בהמשך ניהול המשפט. השימוש עיכוב הליכים נועד לאזן בין הצורך באכיפת החוק לבין שיקולים הומניים, ציבוריים ואישיים.

הסתבכתם בביצוע עבירה פלילית? הוגש נגדכם כתב אישום? זומנתם או נלקחתם לחקירה פלילית? משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מייצג ומלווה חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות ובכל שלבי ההליך הפלילי. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי פלילי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות.