צו הבאה

צו הבאה בהליך פלילי הוא כלי משפטי חשוב שנועד להבטיח את נוכחותם של נאשמים, עדים או אנשים אחרים שנדרשים להתייצב בפני בית המשפט, ואינם עושים זאת מיוזמתם.

כאשר אדם לא מתייצב לדיון בבית המשפט למרות שקיבל זימון, בית המשפט עשוי להוציא נגדו צו הבאה כדי לכפות את הופעתו. במאמר זה אסקור בקצרה מהו צו הבאה, באילו מקרים הוא מוצא, מהן ההשלכות של הוצאת הצו, ואיך ניתן להתמודד איתו, ועוד.

ככלל, במסגרת ההליך הפלילי, צו הבאה עשוי להיות מוצא נגד נאשם או עד שנדרש למסור עדות או לספק מידע במסגרת המשפט. הוצאת הצו היא אמצעי של בית המשפט להבטיח שההליך המשפטי לא ייפגע בשל היעדרות בלתי מוצדקת של אחד מהצדדים הנדרשים.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה, בכל סוגי העבירות הפליליות, ובכל שלבי ההליך הפלילי. המשרד זמין ללקוחותיו 24/7 בכל רחבי הארץ. 

עורך דין פלילי
עורך דין אופיר מזר

באילו מקרים מוצא צו הבאה

בית המשפט יפעיל את סמכותו להוציא צו הבאה כאשר ישנה חובה חוקית להתייצב בדיון, ואותו אדם לא ממלא אחר דרישה זו. להלן המקרים העיקריים בהם עשוי להיות מוצא צו הבאה:

א. היעדרות של נאשם – במקרה של היעדרות של נאשם ממשפט פלילי, כאשר הנאשם לא מתייצב לדיון ללא סיבה מוצדקת, בית המשפט רשאי להוציא צו הבאה. מדובר בדרך כלל במצב בו הנאשם קיבל זימון או הודעה להתייצבות אך בחר לא להגיע.

ב. היעדרות של עד – כאשר עד מזומן להעיד בבית המשפט ואינו מתייצב, עשוי בית המשפט להוציא נגדו צו הבאה. הדבר מתרחש לעיתים כאשר העד הוא גורם חשוב להמשך ההליך והיעדרותו עלולה לפגוע בבירור העובדות בתיק.

ג. מקרים אחרים – במקרים מיוחדים עשוי בית המשפט להוציא צו הבאה גם כלפי אנשים אחרים שנדרשים למסור מידע או להתייצב לדיון, כמו עדים מומחים, מתלוננים או גורמים בעלי זיקה ישירה לתיק הנדון.

ההליך להוצאת צו הבאה כולל מספר שלבים:

  1. הזימון המקורי: לפני שבית המשפט מוציא צו הבאה, יש לוודא כי האדם שקיבל את הזימון לא התייצב על אף שקיבל הודעה חוקית. במקרה של נאשם, מדובר לרוב בזימון שקיבל מראש להתייצב לדיון.

2. בקשת צד: לרוב, הוצאת צו הבאה מתבצעת בעקבות בקשת אחד הצדדים (המדינה או התביעה). הצד המבקש יפנה לבית המשפט ויבקש להוציא צו הבאה לאחר שהצד השני לא התייצב.

3. שיקול דעת בית המשפט: בית המשפט בוחן את הבקשה ואת הנסיבות שהובילו לאי-ההתייצבות. אם ימצא כי אין סיבה מוצדקת להיעדרות, יוציא צו הבאה.

4. אכיפת הצו: לאחר הוצאת צו הבאה, הצו מועבר למשטרה או לרשות אכיפה אחרת, שמוסמכת לאתר את האדם ולהביאו פיזית לבית המשפט.

ההשלכות של הוצאת צו הבאה

להלן מקצת ההשלכות האפשריות של הוצאת צו הבאה: 

א. מעצר והבאה פיזית לבית המשפט – ברוב המקרים, כאשר מוצא צו הבאה, המשטרה מקבלת את האחריות על איתור האדם והבאתו לבית המשפט. המשמעות היא שהאדם עשוי להיעצר על ידי המשטרה ולהיות מובא פיזית לדיון. הדבר עלול להתרחש בביתו, במקום עבודתו או בכל מקום אחר בו יימצא.

ב. עיכוב ההליך המשפטי – אי התייצבות עשויה לגרום לעיכוב ההליך המשפטי ולפגוע בניהול הדיון, ולכן צו הבאה משמש גם אמצעי למניעת עיכובים נוספים בהמשך ההליך. זה חשוב במיוחד כאשר מדובר בנאשמים או עדים מרכזיים בתיק.

ג. החמרה אפשרית בענישה – אם מדובר בנאשם שלא התייצב למשפטו, הוצאת צו הבאה עלולה להתפרש כזלזול במערכת המשפט, והדבר עשוי לגרום להחמרה בענישה. השופט עשוי להתייחס להיעדרות כחלק משיקול הדעת בעונש שייגזר, גם אם מדובר בהליך שבו הנאשם לבסוף יורשע.

ד. חיוב בהוצאות משפטיות – בנוסף להשלכות המשפטיות הישירות, עלול בית המשפט להטיל על האדם שלא התייצב חיוב לשאת בהוצאות הקשורות להוצאת צו הבאה ולהבאתו לדיון, כגון הוצאות האכיפה של המשטרה או הוצאות הקשורות לעיכוב הדיון.

כיצד מבטלים או מעכבים צו הבאה

ככל שעד או נאשם מודע לכך שהוצא נגדו צו הבאה, קיימות מספר דרכים להתמודד עם המצב:

א. פנייה מיידית ל- עורך דין פלילי – פנייה מיידית לעורך דין היא הצעד הראשון והחשוב ביותר במצב בו הוצא צו הבאה. עורך הדין יוכל לבדוק את הנסיבות שהובילו להוצאת הצו ולייעץ לאדם כיצד לפעול. במקרים מסוימים, ניתן לבקש ביטול הצו באמצעות הסברים והצגת טענות למערכת המשפט.

ב. הגשת בקשה לביטול צו הבאה – במקרים מסוימים, ניתן להגיש בקשה לביטול הצו בטענה כי ההיעדרות הייתה מוצדקת (למשל, עקב מחלה, תאונה או נסיבות חריגות אחרות). בקשה כזו צריכה להיות מגובה במסמכים רפואיים או הוכחות אחרות המעידות על סיבה מוצדקת לאי-ההתייצבות.

ג. התייצבות מרצון – במקרים בהם עדיין לא בוצע המעצר בפועל, האדם יכול לפנות לבית המשפט ולהתייצב מרצון לדיון. במצב כזה, בית המשפט עשוי להקל עליו ואף לבטל את הצו, במיוחד אם ההתייצבות הייתה מהירה ומיוזמתו.

לסיכום, צו הבאה הוא כלי משפטי שנועד להבטיח את נוכחותם של אנשים חיוניים להליך הפלילי. הוא מופעל כאשר אדם לא מתייצב לדיון בבית המשפט, ויכול לגרור עמו השלכות משמעותיות, כולל מעצר והבאה פיזית. צו זה נועד לשמור על הסדר והיעילות בהליך המשפטי, אולם הוא גם טומן בחובו סיכונים לנאשמים ולעדים. ככל שהוצא נגדכם צו הבאה, מומלץ ליצור קשר באופן מיידי עם עורך דין פלילי, שיעשה את המאמצים לטפל ולהסדיר את המצב בהקדם האפשרי.

משרד עורך דין פלילי | עורכי דין פלילי אופיר מזר ואיתן כבריאן, עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי. בין תחומי העיסוק של המשרד, ניתן למצוא: ייעוץ לפני חקירה, שחרור ממעצר, ייצוג בהליכים פליליים, ייעוץ משפטי פלילי, הגשת בקשת חנינה, מחיקת רישום פלילי, הגשת עתירת אסיר, הגשת ערעור פלילי, ועוד. התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, באופן מיידי וללא התחייבות.